4.1

De andras liv

Filmen berättar om det otäcka och stundtals komiska systemet i forna Östtyskland. Det är tidigt 80-tal och den framgångsrika manusförfattaren Georg Dreyman och hans partner den populära skådespelerskan Christa-Maria Sieland är intellektuella stjärnor i ett socialistiskt samhälle. De tänker och agerar dock inte alltid lojalt med det politiska system de lever i. En dag blir kulturministern intresserad av Christa. Han låter en Stasi-agent vid namn Wiesler avlyssna deras lägenhet och under tidens gång blir Wiesler mer och mer fascinerad av deras liv...

Originaltitel Das Leben der Anderen
Alternativ titel The Lives of Others
Regissör Florian Henckel von Donnersmarck
Manus Florian Henckel von Donnersmarck
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Ulrich Mühe, Sebastian Koch, Martina Gedeck, Ulrich Tukur, Thomas Thieme, Thomas Arnold, Hans-Uwe Bauer, Ludwig Blochberger, Matthias Brenner, Werner Daehn, Marie Gruber, Charly Hübner, Volkmar Kleinert, Herbert Knaup, Hinnerk Schönemann

Skapad 2019-12-21 av westost
En man tas in i ett förhörsrum och sätts på en stol mittemot en stasiofficier, han blir anklagad för att ha hjälpt en annan man fly landet. Den förhörde är tämligen oberörd och berättar si...   Läs mer »

jack_jack_jack
2022-10-16
Spännande men betyget gick från 4 till 3 när en viss scen i slutet kom.
apelsin
2021-02-13
Mycket intressant och välgjord film om övervakningen i DDR
krumelurdjur
2018-06-24
En tjyvlyssnare i det forna Östentyskenlanden, sett ur ett 2000-talsperspektiv nu när vi har facit i hand. Han tjyvlyssnar på de andra människorna som bor i staden och han får höra en massa gott snaskigt skvaller tjihi! Spännande att få höra vad de pratar om. Tänk om de pratar om mig, åh! Helt klart en femma.
annihilat0r
2018-04-29
En fin berättelse i välgjorda miljöer som skapar ett relevant utrymme för individuella reflektioner.
Jamesa
2018-04-28
Jag gillade denna.
SmokingBianco
2018-03-10
När en film slutar få en att ifrågasätta huruvida den berättar en sanning eller inte är klimax. Klimax för vad någon som helst konstform någonsin kan nå. I "De andras liv" kanske man tänker någon gång i mitten på filmen om historien är sann. Mot slutet bryr man sig inte längre, för filmen har skapat en egen sanning som innehåller alla sanningar i temat den behandlar.
Murvel48
2017-11-10
En bra film även om jag inte kan motivera varför.
idaho1981
2017-06-06
Fantastisk och helgjuten film i allt från manus, till foto, stämning och speciellt ett grymt skådespeleri. Dessutom riktigt spännande. En av de bästa filmerna jag sett på länge.
RustyFilm
2016-12-07
Miljön är Östberlin (DDR) mitten av 80-talet. Huvudperson är en säkerhetspolis (Statsi) som suveränt spelas av Ulrich Muhe. Gradvis påverkas han av den miljö han är satt att bevaka. Det blir en mycket intressant berättelse att följa. Man kan nog kalla det ett politiskt thrillerdrama. Ett mycket originellt sådant som är gediget spelat och regisserat. Förtryck och civilkurage är nyckel teman. Även humorn glimtar till ibland
Fiskjävel
2016-08-03
Sjukt spännande film, lyfter fram en viktig tid i historien som kommit i skymundan på grund av andra världskriget, 4+.