Daughters of Darkness

Valerie är nygift och på smekmånad med sin man Stefan. De tar in på ett ödsligt hotell i Ostend. Hotellets portier, en äldre man, hävdar med bestämdhet att en kvinna som nu är en av hotellets gäster, grevinnan Elisabeth Bathory, även har gästat hotellet 40 år tidigare, men ser inte ut att ha åldrats alls. Valerie och Stefan tar ingen större notis om detta utan gör sig hemmastadda på sitt rum. Morgonen därpå får de läsa i tidningen om att ett flertal unga kvinnor i staden har blivit mördade samt tömda på sitt blod. Senare under dagen träffar de den ungerska grevinnan och hennes följeslagare, samt älskarinna, Ilona. Efter att ha konverserat en del blir det allt mer tydligt att grevinnan försöker charma in sig hos Valerie. Samtidigt verkar Stefan vara märkbart attraherad av Ilona. Är grevinnan bara en rik uttråkad kvinna som vill ha lite spänning i tillvaron eller kan det vara grevinnan Scarlet som enligt legenden dödade och badade i blodet från 300 oskulder för att bibehålla sin ungdom?

Originaltitel Les Lèvres rouges
Alternativ titel Blood on the Lips, Children of the Night, The Promise of Red Lips, The Red Lips, The Redness of the Lips
Regissör Harry Kümel
Manus Pierre Drouot, Harry Kümel, Jean Ferry
Genre 70-tal, Skräck
Skådespelare John Karlen, Delphine Seyrig, Danielle Ouimet, Andrea Rau

gjoob
2018-01-11
Tycker inte den var så artsy fartsy, i alla fall inte på ett störande sätt. Det bidrog snarare till atmosfären. Hyfsat underhållande och logikbefriad b-skräckis med fina färger och miljöer.
Tonti
2017-07-19
En väldigt artsy b-film. Misstänkt likt medveten camp. Kul en stund men mest tröttsam.
2017-05-09
Så utråkad Jag blev. Fast extremt Visuellt snygg och stilig"
Astrojacob
2015-01-30
Ovanligt skön och tidig vampyrfilm med bra känsla o suggestiva scener. Aningen långsam o en del obegripliga tagningar drar ner betyget till en hyfsad Trea.
Strutsen
2013-09-21
Mycket trevligt, suggestivt och vackert så att det nästan blir mer surrealism än skräck.
Cramped
2013-09-01
Hade helt klart fått en fyra om det inte vore för den saknade uppföljningen av makens "familjehemligheter".
CultOfZenith
2013-06-03
Intressanta undertoner, men genomförandet är genomgående taffligt. Med undantag för ljussättningen, som trots allt är ganska smakfull.
jingoo
2011-08-01
Stämningsfull och fantastiskt snygg. Seyrig är perfekt som världsfrånvänd vampyr där hon säger så många av sina repliker med sitt loja leende. Tyvärr lider handlingen lite av bortslarvade trådar, som t ex Stefans familj och den pensionerade polisen. Dessutom är de få, blodiga skräckmomenten lite väl taffliga.
StarvingInsec
2011-06-17
Egentligen mer ett drama med övernaturliga undertoner än en skräckfilm, om dominans och underkastelse. Fantastiskt vackert och erotiskt om maktförskjutning och kontroll. Mycket nära en femma, kanske hamnar där nästa gång jag ser den.
Vitus
2010-09-16
svag trea. riktigt bra dialog, skön känsla men alldeles för händelselös. musiken var bra under introt men det känns som de bara repeterade samma melodi genom hela filmen sen.