Dating Amber

Två utstötta tonåringar på en irländsk skola är båda homosexuella men vågar inte komma ut eftersom deras omgivning är minst sagt homofobisk. De börjar därför dejta varandra för att dölja sina sanna jag.

Originaltitel Dating Amber
Regissör David Freyne
Manus David Freyne
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2020-talet
Skådespelare Fionn O'Shea, Lola Petticrew, Sharon Horgan, Barry Ward, Simone Kirby, Evan O'Connor, Ian O'Reilly, Emma Willis, Anastasia Blake, Lauryn Canny, Shaun Dunne, Adam Carolan, Peter Campion, Ally Ni Chiarain, Tara Flynn, Arian Nik

2022-08-28
Seriösa frågeställningar och en ganska bra produktion, men det är tillgjort och överspel.
2021-11-14
Det hade kanske gått att göra något intressant av det här upplägget, men det här blev mest bara tramsigt. Grundproblemet är att allt är så överdrivet, karaktärerna är endimensionella och verkligen uppskruvade och överspelade till max. Då blir det också svårt att riktigt engagera sig i dem. Lite roligt blir det dock på sina ställen, men inte alls tillräckligt för att kompensera för att allt känns så artificiellt
2021-03-14
Börjar riktigt bra och har all potential att bli lysande därifrån, men sedan blir det lite för konventionellt och klyschigt. Övergången från komedin till dramat var inte helt välkommen, och skarvade lite. Annars en väldigt charmig film, som börjar på en solklar fyra men arbetar sig nedåt till en trea. Sedan vete fan om jag hade velat se det här slutet; jag tror att det där slutet man inte hade fått ha i dagens läge hade fungerat bättre, och vägran att ha det tyder på att man fortfarande inte kan göra en gay-film exakt hur man vill, utan fortfarande är fast i tydliga regler. Men det kanske är en överanalys som är svår att diskutera utan att avslöja slutet. En grej till; nog för att Irland är ett striktare religiöst land än Sverige, men kändes inte heterovärlden otroligt överdriven i sin ultramaskulina/feminina homofobi? Visst, det är en komedi, men det kändes bara inte trovärdigt eller mänskligt på något sätt. Men för att avsluta med något positivt, bra huvudrollsinnehavare med bra kemi och charm, och överlag kul humor! En bra film, men den hade gärna fått slopa genre-konventionerna och sikta högre och skarpare.
StansGoasteMos
2021-02-16
Kändes som teater, överdrivet och överspelat och samtidigt lite för likt serien Sex Education.
Sopranos
2021-02-09
Helt ok - höjer sig på grund av goda skådisar!
smichael
2021-02-07
Mysig, men lite klyschig, indieirländare. Lola Petticrew är fantastisk i sin roll. Fin 90-talskänsla filmen igenom - förutom att några låtar är nutida, sånt kan jag störa mig på!