Das zweite Gleis

Ett stöldförsök sker från en järnvägsvagn på en stor rangerbangård. Stationsinspektören Brock överraskar tjuvarna som flyr. Brock hinner dock känna igen en av de flyende. När polisen ställer upp alla på bangården för identifiering, däribland även tjuven, förnekar dock Brock att han känner denne; tjuven själv har dock känt igen Brock som en man som han kände under ett annat namn under krigsåren.

Originaltitel Das zweite Gleis
Alternativ titel The Second Track
Regissör Joachim Kunert
Manus Günter Kunert, Joachim Kunert
Genre 60-tal, Film-Noir, Krig, Romantik, Drama
Skådespelare Annekathrin Bürger, Horst Jonischkan, Helga Göring, Erik S Klein, Albert Hetterle, Walter Richter-Reinick, Johanna Clas, Brigitte Lindenberg, Paul Berndt, Walter E Fuß, Arno Wyzniewski

Myllo
2011-12-09
I filmbeskrivningen fattas en viktig detalj. Tjuvarna är Brocks kolleger,dock inte vänner, på godsbangården. Genuin järnvägsmiljö mycket realistiskt återgiven höjer ytterligare denna spännande film med en stark historia där man inte kan gissa sig till upplösningen. Mörka hemligheter från 1944 i krigets slutskede kastar sina skuggor över personerna i nuläget.
goeran
2011-11-26
Joachim Kunerts Das zweite Gleis från 1962 kan man kanske se som ett svar på Lang, Hitchcock och Reeds Den tredje mannen; det är ett mycket välgjort kriminaldrama som kanske är så nära man kunde komma film noir i Östtyskland. En stor del av handlingen utspelas i suggestiva miljöer på en stor rangerbangård; allt är snyggt och skarpt filmat i svartvitt och den tillhörande musiken är originell och följsam. Bäst bland skådespelarna är Annekathrin Bürger i rollen som Vera.