3.4

Darwins mardröm

På 1950-talet planterades några jätteabborrar in i Victoriasjön som "ett vetenskapligt experiment". Drygt 50 år senare är fisken basen för en jätteindustri som omsätter miljoner och sysselsätter tusentals runt Afrikas största sjö. Mwanza är staden som gör EU-funktionärer glada - härifrån går Afrikas största export i form av 500 ton om dygnet. Ändå är det något ruttet kring hanteringen. Lokalbefolkningen har inte råd att köpa fisken på de egna marknaderna och de ryska piloter som fraktar ut fisken kommer alltid fullastade från Europa - med vapen?

Originaltitel Darwin's Nightmare
Regissör Hubert Sauper
Genre 2000-tal, Dokumentär

Alreadyrick
2012-02-03
Tror inte att regissören brydde sig så mycket om hur snygg filmen skulle bli, man måste ha missuppfattat filmen helt i så fall. Man har sedan man var liten fått höra om att människor i tredje världen har det mycket fattigare, men den här filmen visar hur ett samhälle i Afrika lider på grund av västvärldens välmående.
Esettlokko
2010-10-23
Enkel, hyfsat opretentiös dokumentär där man belyser alla sidor av ett samhälle i upplösningstillstånd genom att slopa berättarröst och låta personerna på plats bära filmen genom korta inslag och kommentarer. Tycker om att man slipper bli skriven på näsan med producentens åsikter och tycker ambitionen är alldeles lagom. En serie händelser kopplas samman, det är upp till en själv att läsa mellan raderna eller att välja vad man vill tolka och hur.
LillaBlåaMus
2010-10-07
Har regissören sagt att den ska handla om nilabborrens inträde i Viktoriasjön? Eller var det den som skrev infotexten om filmen som sa det? Tro det eller ej, men saker och ting kan faktiskt hänga ihop.

2009-11-09
Bra idé, viktigt budskap, uselt hanterat.
svalan
2009-10-21
lika fult filmad som fucking åmål. usch
Sgtpellson
2009-09-30
Brutalt
Kritikern
2009-08-26
ojoj, känns som att många faller för grupptrycket när de sätter betyg här. Visst, jag tycker också att den flöt ifrån sitt ämne lite då och då och vart en aning för repeterande. Men den är absolut värd en stabil 3:a. Skärpning!
KasparHauser
2009-07-22
den ska visst handla om nilabborrens inträde i Viktoriasjön men den verkar mer handla om lokalbefolkningen om besökande piloter. Filmen håller sig inte alls till ämnet.
KasparHauser
2009-07-21
Innehåller så mycket värdelös skit
foppa99
2009-07-03
intressant ämne men helt fel genomförd: varken fångar eller håller kvar mitt intresse