3.2

Darling

Den unga fotomodellen Diana Scott är fast bestämd att bli framgångsrik och förmögen. När hon möter den välkände tv-journalisten Robert Gold öppnas många dörrar för henne, både bland vänner och inom modellyrket. Denne Robert satsar verkligen allt på den vackra Diana, men det är något hos henne han inte anar.

Originaltitel Darling
Regissör John Schlesinger
Manus Frederic Raphael
Genre Romantik, Drama, 60-tal
Skådespelare Julie Christie, Dirk Bogarde, José Luis de Villalonga, Laurence Harvey, Roland Curram, Basil Henson, Helen Lindsay, Carlo Palmucci, Dante Posani, T R Bowen

KyLLo
2022-04-06
Omväxlande miljöer, men sedan är handlingen inte särskilt intressant.
Albion
2022-04-08
Efter utmärkt inledande 20 minuter blir det här till något annat och resultatet är inte helt övertygande. Diane är en ganska påfrestande karaktär allt som oftast men man blir också lite nyfiken på hennes eskapader. Dirk Bogarde gör en bra rolltolkning som figuren som får spela andrafiolen om och om igen. För lite innehåll för filmens längd också. Betyget blir en 3;a
JohnTron
2020-02-28
En film som började väldigt bra, men tyvärr gick den på tomgång i slutet.
2017-11-13
Tråkig.
origC-J
2016-04-02
Intressant brittisk 60-talsfilm med fint spel av Julie Christie. Säkerligen avantgarde på sin tid, med svordomar, sex, otrohet och annat osedligt. Pluspoäng för att Christies karaktär är så otrevlig, det är inte vanligt på film ens 60 år senare...
2015-01-06
Jag vet inte om det beror på att jag sett alltför lite film från 60-talet eller om det faktiskt är så att denna film faktiskt inte bara känns som utan också är mer av en stilövning än en film som vill berätta något. Jag känner av samma känsla och stil med Alfie(1966)(som jag tyckte väldigt mycket om) men här med Darling blir det extra uppdrivet(överdrivet) i sin stil. Jag uppskattar dock det snygga svart-vita fotot och The swinging sixties-känslan. Julie Christie är mer vacker än bra. 2+
Sznax
2011-10-03
En väldigt typisk film från det brittiska 60-talet. En mix mellan diskbänksrealism, nya-vågen och farskomik. Christie och Bogarde är riktigt bra och bär till stora delar filmen. Annars så är den för lång och till stora delar helt ointressant. Betyg 5.2
Tonti
2011-10-01
Bogarde briljerar i sin roll och även Christie är bra. Filmen är snyggt plåtad och innehåller mycket roande ironi mot överklassen. Dock blir den lite väl lång och innehåller lite för mycket handling för sitt eget bästa. Men vissa scener är faktiskt riktigt gripande. Stark trea.
falafelpunk
2009-12-20
Gillade verkligen Dirk i den här men det är något som inte riktigt får upp hela filmen till en fyra. Den stannar alltså på en stark 3:a.
Gröne_Orm
2009-11-03
Jag är smått hänförd av denna skarpa, vågade och mycket omsorgsfullt inspelade film. Christie är vacker och duktig, Bogarde också lysande. Hon är en sån slinka, om man får säga det, men åtminstone jag känner med henne.