2.7

Dark Matter

Den kinesiska studenten Liu Xing börjar arbeta med professor Jacob Reiser vid Valley State University för att bygga en modell över universums ursprung baserad på Reisers teori. Men Xings studier om mörk materia står i konflikt med Reisers teori.

Originaltitel Dark Matter
Regissör Chen Shi-Zheng
Manus Billy Shebar
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Liu Ye, Meryl Streep, Aidan Quinn, Blair Brown, Bill Irwin, Taylor Schilling

XenoMorph
2014-11-01
Lite oväntat slut på en ganska seg film där inte mycket händer.
Valarn
2013-11-14
Vilket vedervärdigt uselt slut och hopplöst matt utformning av ett manus med så mycket potential. Skulle velat ha se en mycket, mycket mörkare film, kanske av Aronyfsky eller Von Tried. Självklart går det att säga om så gott som alla filmer som skapas, men jag kände verkligen att det fanns något där. Den var måhända matt och spretig, men den hade något. Något som inte togs till vara på. Mycket tråkigt.
Almgren
2011-12-13
Filmen känns spretig och tunn, och det beror nog på att man inte valt sin väg tillräckligt väl i manuset. Det finns så många intressanta vägar man kunde ha gått, och roliga varianter på scener som kunde och borde ha funnits där, men som missats eftersom man lägger tid på fel saker. Slutet var en besvikelse och det billigast tänkbara sättet för manusförfattarna att ta sig ur sin egen röra. Detta kunde ha blivit väldigt bra, då skådespelarna och fotot är i hög klass och storyn finns där nånstans, men de lyckades inte riktigt leverera.
hsimpson
2011-08-10
Intresse för karaktärerna: 0. Har några fina stunder, men överlag är det, precis som föregående skribent påpekar, ganska menlöst.
carnevil
2011-07-04
I huvudsak menlös.

2010-07-20
En film vars huvudtema egentligen är hur intressant som helst, men slarvas bort fullständigt. Filmen saknar helt djup berörande utgångspunkten av filmen vilket gör den till en stor besvikelse. 3-/10
MladyMilenka
2010-05-09
Alldeles för simpelt genomförd för att vara sevärd. Totalt obegripligt berättad så det enda filmen lyckades med var att väcka mitt intresse för vad det egentligen var som hände.
I_am_I
2008-10-11
Tycker den va riktigt bra, känner på något sätt igen mig ganska bra i huvudkaraktären...

2008-08-19
Intressant och aktuell. Att jag dessutom fascineras av och under en tid studerat liknande ämnen gjorde den desto mer intressant - och sorglig.
bombkrig
2008-08-03
Jobbiga drömsekvenser och ett plötsligt och dåligt slut sänker en film som berättar en spännande och relevant historia.