3.3

Dåraktiga kvinnor

Den ryske låtsasgreven Karamzin lever i Monaco på förfalskade pengar med sina två kvinnliga "kusiner". För att bli rik på riktigt försöker han förföra den amerikanske ambassadörens fru.

Originaltitel Foolish Wives
Regissör Erich von Stroheim
Manus Erich von Stroheim, Marian Ainslee, Walter Anthony
Genre Stumfilm, Drama, 20-tal
Skådespelare Erich von Stroheim, Miss DuPont, Mae Busch, Maude George, Rudoph Christians, Dale Fuller

Sheepy
2022-11-20
Mycket bra med en lysande Erich von Stroheim i huvudrollen. Scenen när han falskgråter är riktigt briljant. Den är även välregisserad för sin tid med växlande kameravinklar som visar aktion/reaktion om vartannat. Såg den restaurerade versionen.
oliver_twistor
2014-07-16
Blev bättre mot slutet. Egentligen alldeles för lång, men en svag fyra kan den få.
2013-12-09
Min andra bekantskap med Erich von Stroheims regi-konst är inte i närheten lika stark och gripande som mästerverket Den giriga (1924), men det är ett klart sevärt melodram med intressanta poänger och fyndig ironi. Stroheim själv spelar en svindlare i Monaco som förför rika och gifta kvinnor för att sedan få pengar ur dem. Intressant moralisk konflikt, genialisk regi, men ändå utan de riktigt mästerliga dragen rent berättarmässigt.
Astrojacob
2013-05-31
Dålig bildkvalité, på tok för lång och omständiga tagningar stup i kvarten, men Stroheims eget manus genialt och en del scener otroligt minnesvärda, därför ändå en svag Fyra.
Sznax
2012-02-01
I grund och botten borde von Stroheim göra väldigt bra filmer. Problemet är bara att det finns så många detaljer som är så utanför allting att man inte orkar få in allt i huvudet. Överklassen är än en gång fasansfulla människor som vältrar sig i elakhet och ondska, von Stroheim är självklart värst av alla. Många scener är snyggt filmade men är alldeles för långa. Sammantaget så är det en bra film, men absolut inte mycket mer. Betyg 6.1
Tonti
2012-02-01
Vägjord med vissa höjdpunkter men överklassen är bara sååå tråkig trots von Stroheims ironiska infall. Alla karaktärer är dessutom så otroligt självupptagna, korkade och rent ut sagt ondsinta att det är svårt att engagera sig. Att jag sedan hade Tatum i skallen gjorde ju knappast saken bättre. Men jo, bra var den ändå.
TobiasRydén
2012-01-31
En i grunden rätt behaglig film, men alldeles för lång.
Lillaprinsen
2012-01-31
- Take of your monocle! - Go to hell! Fin eftersmak och några fina minnen från en alldeles för lång film, en alldeles för trött kväll, med snäppet för urmjölkad insats på pianot av von Past. Jag förstår att en och annan satt med saxen framme när det begav sig, även om de det är synd när så ambitiös iscensättning ska behöva skalas bort.
NtoNW
2011-08-14
Jag blir lätt uttråkad av filmer som utspelar sig i den högre societén, men Stroheims film är ganska underhållande. Bra skådespeleri, inte så överdrivet som i Griffiths filmer. Tycker dock det är något som saknas, det blir aldrig riktigt spännande eller intressant. Kul kuriosa - boken som "the foolish wife" läser heter ju Foolish Wives och som författare anges Erich von Stroheim.
Jorgandr
2011-06-13
Erich von Stroheim är galet underhållande, men i övrigt är filmen mer snygg än bra, och över två timmar är på tok för mycket för den tunna handlingen. Men som sagt, snygg är den.