Där vi en gång gått

Baserad på Kjell Westös succéroman om mänsklighet och kärlek i tider av nationell oro. Helsingfors i början av 1900-talet är som två skilda städer: den rika överklassens idyll och de fattiga arbetarnas slumkvarter. Söder om långa bron växer den självständiga och nyfikna Lucie upp. Hon vill vara fri och vägrar följa vedertagna normer för överklasskvinnor. Ungdomsvännen och fotografen Eccu är djupt förälskad i den vilda, excentriska Lucie, vars hjärta endast slår för Allu, en ung fotbollsstjärna i arbetarkretsarna.

Originaltitel Där vi en gång gått
Alternativ titel Where Once We Walked
Regissör Peter Lindholm
Manus Jimmy Karlsson
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Martin Bahne, Elmer Bäck, Lia Boysen, Ville Virtanen, André Wickström, Emmi Pesonen, Nicke Lignell, Jessica Grabowsky, Andreas af Enehielm, Jakob Öhrman, Oskar Pöysti, Alma Pöysti, Otso Hultkrantz, Niklas Groundstroem, Kajsa Ek, Mikko Kouki

2021-06-08
Här fanns inte mycket att hämta...
yrkeschaufföre
2019-09-28
Jag lärde mig att jag inte vet allt om Finlands historia men jag hade gärna lärt mig det från en bättre film.
gubbenviktor
2013-09-10
Egentligen är ju detta en solklar tvåa. Själva storyn och huvudpersonerna är ganska trista. Men det som gör att den ändå får en trea av mig är att det är intressant att se en skildring av finland under inbördeskriget. Och framför allt gillar jag: finlandssvenskan.
origC-J
2013-09-03
Såg miniserien och får väl säga att det bitvis är ganska bra, men väldigt ojämn. Intressant att se ett verk om ett grannland med en så stormig historia, och pluspoäng för att det är mycket klasskamp. Början är bra, med skildringen av frihets/inbördeskriget. Sen faller den i den klassiska fällan för filmatiseringar av romaner: berättandet blir alldeles för episodiskt och man får ingen känsla för karaktärerna. Håller med om att de i flera fall är ganska platta. Och begränsningarna i budget blir bitvis tydliga, framförallt i den bitvis horribla ljudsynken.
krakowlisa
2012-12-03
Bygger på en väldigt bra roman, men filmen är inget vidare, tyvärr. Skådespelarna är tafatta, man får ingen känsla för epoken som historien utspelar sig i och personporträtten är väldigt platta. Har man inte läst boken och/eller har kunskaper om Finlands historia, kan det nog vara svårt att hänga med i handlingen. Kanske är den långa versionen bättre?
larox
2012-07-29
fantastiskt bra och intressant film som speglar tidsandan i Helsingfors på ett realistiskt sätt. Skulle ha varit kul att se den oklippta versionen.
goeran
2012-05-22
Peter Lindholms film Där vi en gång gått, efter Kjell Westös roman med samma namn, är egentligen en ganska banal melodram med rätt mediokra skådespelare i de flesta rollerna; ett intryck som kanske ytterligare förstärks när man ser den långa versionen på 300 minuter (filmen som visas på bio är bara en nedklippt version av den tidigare visade miniserien). Den enda av skådespelarna som höjer något över mängden är Jessica Grabowsky som Lucie. Historiebeskrivningen och politiska vinklingen är ensidigt vänsterinriktad filmen igenom. Frihetskriget, som var en strid mellan de som försvarade den lagligen valda regeringen (de vita) och upprorsmännen som ville att Finland skulle inkorporeras i det kommunistiska Sovjetunionen (de röda), skildras i filmen som en strid mellan stackars förtryckta godhjärtade arbetare och onda kapitalister/borgare.
Gnet
2012-04-28
Hög potential men för snabba klipp. Ger ingen tid till eftertanke.
HerrArne
2012-02-16
Välfotat och ambitiöst kostymdrama som griper tag. Kanske att några karaktärer blivit lite väl fyrkantiga när den klipptes ner till två timmar.
Spidde
2012-02-13
Oväntat bra filmatisering av en väldigt mäktig roman som alla borde läsa. Känns som den sortens filmatisering som vinner på att tittaren har läst boken eftersom mycket förblir osagt och det känns stundtals som att det nästan förutsätts att man har läst boken innan. Det kan ju förstås vara ett problem, men jag tycket filmen ändå klarar av att stå på egna ben. Finns självklart en hel del som inte funkar perfekt, det är inte någon lätt bok att filmatisera, men som helhet tycker jag ändå att det blev bra. Hyfsade skådisar, bra flyt och allmänt imponerande. Stabil trea.