2.4

Där regnbågen slutar

Mikael Persson är på väg att förverkliga sin dröm, en stor musikal med några av Sveriges främsta artister och med sig själv i huvudrollen. Men bara några veckor före premiären knackar kronofogden på dörren och tvingar ut Mikael och hans familj på gatan.

Originaltitel Där regnbågen slutar
Regissör Richard Hobert
Manus Richard Hobert
Genre Drama, Musikal, 90-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Camilla Lundén, Göran Stangertz, Pernilla August, Sven Lindberg, Mona Malm, Rebecka Liljeberg, Tommy Körberg, Lena Strömdahl, Nina Gunke, Göran Forsmark, Yvonne Schaloske

2022-09-17
En flummigare del med musikalnummer som jag generellt har svårt för. Grundstoryn är som alltid bra och flera partier funkar dock.
päronanton
2020-08-16
Mästerlig, riktigt bra!
2018-02-27
Men Gud, jag vet att jag har sett den, men kommer inte ihåg ett smack av den. Måste se om den!
Dele
2017-12-10
Richard Hobert har talang men får inte alltid/ofta helt till det då teorin har en tendens att ta över på bekostnad av realismen. Tack vare temat med teater och livsreflektion så tycker jag dock att det funkar ganska bra här. Samspelet mellan nutid / dåtid / drömmar är proffsigt genomfört och värderingarna vettiga. Stark betygstrea.
Xenox
2012-07-09
Detta är tyvärr den sämsta filmen i serien. Den är fortfarande godkänd, men filmen känns lite som en utfyllnadsfilm som bara gjordes för att Hobert skulle få med all sju dödssynder.
Miiaa
2011-08-14
Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den. Den är okey, sen dalar den, sen får den ett uppsving och så ned igen. Har svårt för vissa av skådespelarna och det drar ned det hela. Men har alltid varit svag för filmer med mycket musik och dans så den fär väll en 3a.
StureStenhög
2011-08-13
Hobert levererar ännu en förutsägbar historia med stereotypa karaktärer. Lassgård är förvisso lite skön i en rolltolkning som han ser ut att ha haft väldigt kul med, men hans karaktär hör väl egentligen hemma i en helt annan film. För här känns det återigen som att Hobert försöker gör nåt seriöst, men de flesta ingredienserna är alldeles för oseriösa för att det ska funka. Sämst är nog allt som har med Pernilla August karaktär att göra, men storyn är också väldigt jobbig, och när det dessutom ska vävas in musikalnummer och drömsekvenser så blir det både pretentiöst och ganska segt. Mest av allt förundras jag dock över att man, så här sex filmer in i serien, inte har lyckats presentera en enda originell eller intressant idé. Har man sparat alla till sista filmen tro?
larox
2011-08-12
Har sett filmen flera gånger och plötsligt - jag blev positivt överraskad, det finns djup och mycket bra skådespel. Helt realistisk för branschen. Riktigt, bra film.
mammene
2011-08-10
Många partier var direkt tråkiga som när Mikael Persson går omkring och minns sitt liv och hela historien känns konstlad. Det enda som var bra denna gång var Rolf Lassgårds sätt att spela "slibbig skitstövel" som han passade utmärkt till här. Det är en knapp tvåa.
paninaro
2011-08-07
Rolf Lassgård är Raymond "Rajje" Jonzon - den mest slipade affärsmannen i musikbranschen. Uppvisandes en distinkt solariebränna tar han emot på sitt flashiga kontor med utsikt över Globen (Sveriges motsvarighet till Central Park om någon undrar), världsvant småätandes några bitar sushi (med pinnar). Men i en husvagn på en parkeringsplats någonstans sitter ensamma mamman Pernilla August (Tove) - som utåt verkar vara en kass morsa men som i själva verket över en natt förlorat allt utom sina barn, som hon nu bara kan erbjuda sin kärlek till - och ruvar på en hämnd lagrad på en 3,5"-diskett (jag säger bara officiellt bokslut kontra hemligt bokslut). Camilla Lundén levererar repliker som; "jag.. jag grejar det" med en kraft som får publiken att undra om hon verkligen kan greja det, eller om hon omedvetet (?) ljuger för sig själv.