2.6

Dante - akta're för Hajen!

Baserad på boken med samma namn av Bengt Linder. Dantes mamma och pappa reser på semester och Dante och hans kompis Tvärsan får stränga förhållningsorder från föräldrarna att inte "hitta på något" under deras bortavaro. Men det blir svårt. Nu är det ju fritt fram för de bägge kompisarna att leka detektiver.

Originaltitel Dante - akta're för Hajen!
Alternativ titel Dante: Beware of the Shark!
Regissör Gunnar Höglund
Manus Gunnar Höglund, Bengt Linder
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Jan Ohlsson, Ulf Hasseltorp, Börje Ahlstedt, Christina Schollin, Lars Lind, Meg Westergren, Jeanette Hellström, John Harryson, Carli Tornehave, Kerstin Dahl, Lillemor Ohlsson, Sten Ardenstam, Ricky Bruch, Lasse Berghagen

KyLLo
2020-11-02
En ganska bra deckare för yngre skolbarn. Som vuxen tycker jag att det mest intressanta är 70-talets miljöer och mode samt att se Emil i Lönneberga och Hampus "Farornas konung" från Den vita stenen som ungdomskompisar, eller varför inte Lasse Berghagen som kampsportsinstruktör i en scen. Berghagen ligger även bakom ledmotivet och Ralph Lundsten har komponerat musiken när killarna är i pojkrummet. Till nackdelarna hör att Dante och Tvärsan inte är särskilt klipska eller sympatiska. Några scener är farsartade. Svag trea. Filmen finns nu som både köpfilm och digital hyrfilm.
FabianBom
2016-06-26
en klassiker man har på dvd, som man såg första gången under 80-talet, och man undrar varför de aldrig gjorde fler filmer, eller börja göra de nu
JanneN
2016-01-07
Filmen var trevlig och rolig. Det var ju inte precis någon realistisk historia, utan pojkarna hade roligt. Både pojkar och de vuxna skådisarna (inkl Carli Tornehave), var med i filmen för att ha roligt. Lasse Berghagen skulle lära pojkarna karate, vilket han kanske inte var så diuktig i. De som filmen riktades till, gav nog bra betyg. 1980 såg jag filmen första gången och jag minns att den var trevlig och rolig. Och leken med krokodil och orm var också kul. (En fyra är kanske lite för mycket, men det får bli så.)
Sam.E
2007-01-10
Har bara läst några böcker, skulle gärna se nån film! Var finns de??
MenNej
2006-11-02
Herregud,nån som vet vart man skulle kunna få tag i den här?Dante är ju kult och Lasse Berghagen som karate-lärare är något man inte vill gå miste om :).
monsterpop
2006-09-11
brommaplan, vilket jävla ställe!
varulf
2005-07-24
Shit, jag minns att den fanns att hyra i videobutiken på brommaplan... men det var typ... 89... långt före alla bränder... frågan är om den finns kvar. Jag har ett svagt minne av att jag såg den... Jag läste typ ALLA böcker av Bengt Linder.
bnw
2004-11-15
Haha, det är ju Emil och Hampus som spelar Dante och Tvärsan. Och Lasse Berghagen som martial arts instructor. (-: Måste se. Var hittar jag den här?
bnw
2004-11-15
Driver du med mig? Finns det film om mina gamla hjältar Dante och Tvärsan?