3.9

Damnation

Karrer äts upp av sin ensamhet samtidigt som regnet öser ner. Hans omgivning är blek och grå. Det enda som ger honom någonting är baren Titanik och sångerskan som håller till där. Han vill ha henne, men hon är gift och Karrer är fast besluten att putta bort hennes man.

Originaltitel Kárhozat
Regissör Béla Tarr
Manus László Krasznahorkai, Béla Tarr
Genre Kriminalare, Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare György Cserhalmi, Vali Kerekes, Gyula Pauer, Miklós Székely B

hsimpson
2020-03-31
Inledningsscenen är fin, och första 20 tänker jag att detta är Tarrs mästerverk. Sedan händer det som hänt med i princip alla Tarr-filmer jag sett. Det börjar bli ganska tråkigt. Det kommer alltför många wtf-scener och märklig dialog. Och stofilerna som bebor hans universum är för tröttsamma.
andmoreagain
2018-06-09
Fina och roliga dansscener. Minus för det filosofiska pladdret som Karrer står för; passar inte i sådan här typ av rak och plan film...dessutom säger han hela tiden att han tycker det är meningslöst att prata och det förstår jag mycket väl.
Tabu
2014-10-31
Är även imponerad av att han lyckats göra en svart-vit film 1988 som inte känns pretentiös på varken ett tillgjort och/eller pinsamt jobbigt sätt. Samt det är fler scener förutom anslaget som är riktigt bra också, men trean står fast för min del...
lilebroer
2014-01-01
Huvudstoryn engagerar föga, men fotot, miljön och alla bi-karaktärer/statister väger upp filmens svagheter och gör den till vad den är.
Tabu
2013-06-29
Imponerande anslag...
precineadd
2013-04-25
Otroligt underhållande, minst lika cool som The Matrix!
JimCarrey
2012-12-12
Dialogen innehåller väldigt lite specifikt och väldigt mycket mekanismer. Berättartekniken i filmen blandas också när vissa av karaktärerna får måla upp en scen med ord och andra scener får anknyta till dialoger, som den sista (den på soptippen med hundarna) anknyter till samtalet han har om huruvida det är meningsfullt att prata. Allt är väldigt intressnat och potent men det saknas nånting som håller det här samman på en mer övergripande nivå. Med det sagt är det här en mycket bra film
pellelewis
2012-10-22
Om det var något jag fick höra, och lära, av min mor var det: "Du måste veta när nog är nog!". Tarr hade nog ingen mor, för han får aldrig nog: hela filmen består av långsamt svepande scener. Flera av dem är visserligen vackra och talande, men efter en stund finner jag det minst sagt uttjatat – jag ber stilla om en stationär scen och börjar gråta inombords när kameran efter en stund sveper bakom någon pelare. Den behållning som finns att hitta i filmen finner jag främst i ljudspåret och filmmusiken; därpå den fina melankoliska stämning som emellanåt tränger fram. I slutändan är Kárhozat alltjämt en film som varken underhåller eller talar till mig. Nära en 3:a.
MladyMilenka
2012-06-17
Välgjord film på många sätt men karaktärerna och historien tilltalar mig inte tillräckligt för ett högre betyg, det blir bara vackert för ögat.
sunvalley
2012-06-08
Oklar i början, men efter en lång panorering är det hur bra som helst. Dansscenen är en fenomenal höjdpunkt. Tjänar, som alla Tarrs filmer, antagligen av en omtitt. Det här är en not till framtidens jag: se om!