Den gyllene blommans förbannelse

En olovlig romans mellan en av hovets tjänsteflickor och en prins tar med de båda på en farlig resa där den kungliga familjens hemligheter sätts på spel.

Originaltitel Man cheng jin dai huang jin jia
Alternativ titel Curse of the Golden Flower
Regissör Zhang Yimou
Manus Zhang Yimou
Genre Drama, Action, Romantik, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Gong Li, Chow Yun-fat, Ni Dahong, Liu Ye, Jay Chou, Qin Junjie, Chen Jin

Skapad 2019-11-15 av soderbaum
Den oscars-nominerade The Curse of The Golden Flower är nästa storslagna film i raden av mästerregissören Zhang Yimou, baserad på dramat Åskstormen av Cao Yu. Den når inte riktigt upp till samm...   Läs mer »

JohnTron
2018-10-14
Mer yta än innehåll, men å andra sidan vansinnigt snygg.
norenorama
2018-07-16
Eeeh? Hur fan slutade den då? Antar att denna filmen är från någon gammal legend som man måste kolla upp för att fatta.. Men sjukt snygg film och ofta jävla bra spelat, en scen var fan bland de bättre i någon film.
Jamesa
2017-10-26
Mycket snygg,välspelad och sevärd film.
Murvel48
2017-10-22
Det var en hel del rätt ointressanta palatsintriger men några snygga stridsscener räddar en trea.
BrutusBeefcake
2016-12-20
Gong Li och Chow Yun-fat briljerar, i övrigt en vrålsnygg film (förutom den stundtals horribla CGI'n som tyvärr förstör illusionen ganska så mycket) med mycket uringningar och incest! (8+/15)
Galivan
2015-07-30
Mäktig film med en massa imponerande rekvisita. Intressant och bra dramaturgi och skådespel, lite som en Shakespeartragedi , som folk har nämnt, man kan ju också jämföra med Ran av Kurosawa, men den här känns mer storskalig. Handlingsutvecklingen kändes lite ovant, förbluffande, och ger en ovanligt besvärad känsla efteråt. Visuellt är det mycket imponerande, med undantag för ett fåtal sekvenser som dataanimerats på mindre övertygande sätt. Man kan fundera i efterhand om det fanns en grund för karaktärernas motiv, planer och sympatier, men det kan bli en omtitt. Sätter en femma så länge.
atroxa
2014-09-10
Lite långdragen, men sjukt snygg.
Dele
2014-04-13
Ett makalöst vackert konstverk som måhända är något utdraget, men har med mig nästan ända till slutet. Bland det snyggasste jag har skådat inom film.
RichardEk
2013-07-17
Nästan överdådigt sceneri och en god portion ond bråd död. Många scener är som en tavla så det går bra att se filmen som rent ögongodis. Berättelsen är väl inte så originell, men det är snarare hantverket som står i centrum här. Yun-Fat Chow håller stilen även om han klär bättre i smoking i John Woos filmer och resten av ensemblen är också bra. Stundtals går berättelsen lite på tomgång, men tempot är bra sista halvtimmen.
Krantzylvania
2013-04-12
det blir standardbetyget för filmer som är snygga men tråkiga, en tvåa