Cromwell

Historisk tolkning av de händelser som ledde till revolution i England på 1600-talet och reformation av kungamakten. Inbördeskrigen mellan rundhuvudena, Oliver Cromwell, och kavaljererna, Kung Charles I.

Originaltitel Cromwell
Regissör Ken Hughes
Manus Ken Hughes
Genre Drama, Biografi, Krig, 70-tal
Skådespelare Patrick Magee, Richard Harris, Timothy Dalton, Charles Gray, Frank Finlay, Robert Morley, Dorothy Tutin, Michael Goodliffe, Nigel Stock, Patrick Wymark, Michael Jayston, Jack Gwillim, Anna Cropper, Alec Guinness, Richard Cornish

2021-06-09
Småseg och saknar drivande konflikt. Jag gillar ändå hur Cromwell skildras och hur det han säger står i kontrast mot hur han gör osv. Ganska stark tvåa.
Galivan
2017-01-16
Inte så dum.
MrPraline
2016-03-25
En intressant händelse i Englands historia, dock blir detta lite väl segt och den misslyckas med att engagera. Känns som en sämre version av "A Man for All Seasons". Jag gillar vanligtvis Richard Harris, men här spelar han ju över en aning för mycket, till slut tröttnar man på honom. En helt okej film trots allt, men det finns mycket mer att önska. Jag tycker att slagen i filmen inte heller är särskilt spännande. Måste dock ge cred till scenen då kungen ska bli avrättad, helt klart den bästa i hela filmen. Mycket härlig build up. 2/5
Kurganen
2009-12-24
Filmen må handla om Cromwell men det är Alec Guiness (Charles I) som stjäl uppmärksamheten. Han är helt enkelt magnifik i rollen och är underbart obstinat. Skådespeleriet är för övrigt toppklass i allmänhet (Charles Gray är alltid kul att se) men Richard Harris spelar stundtals över mer än nödvändigt. Stridsscenerna imponerar ännu, i synnerhet slaget vid Naseby. Okej, jag sätter inte kaffet i halsen av förundran men ändå, det är bra gjort. Men det är som sagt scenerna med Guiness som gör mig glad och jag finner mig själv sitta med ett fånigt leende när kungen med ett stoiskt lugn talar med en engelska jag skulle döda för. Anmärkningsvärt är också hur precist Guiness lyckas porträttera kungens talfel. Stammandet är knappt märkbart men ändock lägger man märke till det. Mästerligt! Måhända är betyget 4:a satt lite högt men tack vare Guiness tänker jag sätta det betyget.
Bomkia
2009-09-14
Välgjort historiskt drama. Jag måste säga att jag föll pladask för Alec Guinness i den här filmen, jag glömmar botr att det är han och han blir kungen för mig. Vissa historiska felaktigheter, men på det stora hela stämmer det. 3+
amam
2009-04-16
Alec Guinness är bra men Richard Harris spelar över som fan. Blev faktiskt lite jobbigt i en hel del scener där det är meningen att han ska bära dom. Inte direkt ett historiskt dokument men tillräckligt med insyn och underhållande för att klara en svag trea.
goeran
2005-01-22
Ett sevärt historiskt drama. I filmen spelar Alec Guinness Karl I och Richard Harris Cromwell. I många kommentarer om filmen brukar Alec Guinness insatser framhållas; att man känner mera sympati för kungen än för Cormwell. Richard Harris förmedlar dock ett trovärdigt porträtt av Oliver Cromwell; rundhuvudenas överbefälhavare och senare Englands militärdiktator.