3.5

Criminal Justice

Efter en blöt kväll, med magiska piller, hamnar 21-åriga Ben Coulter i säng med den karismatiska främlingen Melanie. På morgonen vaknar Ben i köket och upptäcker att Melanie ligger mördad i sovrummet. Om han bara kunde minnas vad som hände under natten! Ben får panik efter det makabra fyndet och begår en rad dumma misstag. På väg hem grips han för rattfylla. Nästan genast förvandlas brottsrubriceringen till misstanke om mord. Under polisförhören vill Ben berätta hela sanningen, men får rådet av försvaret att bara svara "inga kommentarer". Ben är oskuldsfull och gänglig och får ett helvete under häktningstiden, men han lär sig också att parera attackerna från olika gängledare på fängelset. Vi får även följa rättvisans gång utanför murarna. Polisen vill se snabba resultat och advokaterna vill att han ska erkänna sig skyldig till dråp för att straffet ska mildras. Bevisbördan mot Ben är överväldigande: han har lämnat avtryck på platsen och till och med gripits med mordvapnet. Men vad var det som hände egentligen?

Originaltitel Criminal Justice
Regissör Otto Bathurst, Luke Watson
Manus Peter Moffat
Genre Mini-serie, Kriminalare, Drama, 2000-tal
Skådespelare Bill Paterson, Pete Postlethwaite, Con O'Neill, Vineeta Rishi, Jaye Griffiths, Ruth Negga, Ben Whishaw, David Westhead

MrsRatched
2013-08-05
Lite ojämn serie, den första säsongen är definitivt en 4:a första hälften av avsnitten (sen stark 3:a). Andra säsongen lite segare men allt som allt definitivt en intressant och välgjord brittisk kriminalare med ovanlig grad av realism. Intressant inblick i det brittiska rättssystemet.

2009-07-21
tycker endå att det var en ganska sevärd serie, ben spelar bra tycker jag! man lider verkligen med honom
raw-toast
2009-04-09