2.9

Crash

James och Catherines gnista har försvunnit, och deras respektive otrohetsaffärer är det enda som tänder den. Efter en våldsam bilkrasch mellan James och Doktor Helen Remington ger dock dem båda en ny libido.

Originaltitel Crash
Regissör David Cronenberg
Manus David Cronenberg
Genre Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Rosanna Arquette, Holly Hunter, Deborah Kara Unger, James Spader, Elias Koteas, Peter MacNeill
Betygsantal 2089

BarryHero
2024-04-03
Har varit nyfiken på den här filme i många år, framför allt då jag är en stor beundrare av David Cronenberg men även dels pga handlingen som låter helt absurd. Filmen är mycket riktigt absurd, och passar Cronenbergs filmstil rätt bra. Den är fylld med mörk humor och vackra bilscener, men då och då undrar man vart filmen egentligen är på väg. På det stora hela är det en ganska typisk Cronenberg, men inte en av hans allra bästa.
Spook
2024-01-18
Känns som ett dåligt manus till någon vuxenfilm. Inte speciellt bra.
Sheepy
2022-07-30
Även om filmen kan kännas tjatig och utan direkt punchline är den märkligt fascinerande. Soundtracket lyckas även förhöja upplevelsen ett snäpp.
Albion
2022-04-08
Även om man läser om filmen innan så går det inte att föreställa sig vad man kommer att få se. Helt skruvat men ändå med överraskande etablerade skådespelare med tanke på de explicita scener som förekommer. Helknäppt men den håller i alla fall ett konsekvent bildspråk och stil som kanske lockar någon men för mig blir betyget en 2;a
Rift
2021-09-14
Så mycket transportsträckor, så lite dramatik. Odynamiskt och melodramatiskt skådespeleri. Filmat med gubbsjuk blick. Den enerverande enformiga musiken skapar tristess.
RustyFilm
2021-08-23
Första bilkrasch pornon för oss. Huvudaktörerna James (James Spader), Vaughan (Elias Koteas), Helen (Holly Hunter), Catherine (Deborah Kara Unger) och Gabrielle (Rosanna Arquette) kopulerar med varandra i olika konstellationer. Alltid exalterade av diverse trafikolyckor eller kraschade bilar och alltid ackompanjerat av en ensträngad gitarr. Obegripligt. Har sett några Cronenberg filmer tidigare, tycker denna är sämst av dessa. Ett svenskt (dessutom svenskspråkigt) klipp från ett krocktest var dock ett roligt inslag (det säger väl hur kul filmen var i övrigt).
Raimo_1985
2020-01-13
Skum och extremt orealistisk film, delvis rolig, delvis obehaglig, delvis oerhört löjlig. I upplägget är den i mångt och mycket som en gamla skolans porrfilm. Behållningar är att titta på bilarna och den enligt mig väldigt snygga och sexiga Rosanna Arquette.
fisk0
2020-01-11
Det här är nog min favorit av Cronenberg ändå. Otroligt foto, ett av Howard Shores starkaste soundtracks och ett väldigt unikt persongalleri. Själva manuset håller väl kanske inte toppklass från början till slut, men bjuder ändå på flera intressanta idéer och minnesvärda ordväxlingar. De sista 15-20 minuterna tappar lite, men inte tillräckligt för att dra ned betyget. Festligt såklart också med de svenska inslagen som känns som att de anspelar lite på hur den "svenska synden" skildrats i film från den här perioden.
2015-10-20
Borde se om den här i vuxen ålder...
#54
2015-09-25