3.1

Concussion

Den amerikanske immigranten och neuropatologikern Bennet Omalu gjorde den första upptäckten av CTE hos en amerikansk fotbollsspelare. Omalu kämpar för att göra sina upptäckter kända för omvärlden, men han får inte stå oemotsagd.

Originaltitel Concussion
Alternativ titel Game Brain
Regissör Peter Landesman
Manus Peter Landesman
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Will Smith, Gugu Mbatha-Raw, Alec Baldwin, Albert Brooks, David Morse, Arliss Howard, Mike O'Malley, Eddie Marsan, Hill Harper, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Stephen Moyer, Sara Lindsey, Paul Reiser, Luke Wilson, Bitsie Tulloch, Matthew Willig, Dan Ziskie

Florian1978
2022-10-22
Filmen visar bra hur enkelt människors väl kan hamna i skymundan när stora ekonomiska intressen, som t ex proffsligan NFL, ser sin affärsmodell hotade. Men problemet är att filmen inte hittar rätt fokus, läkarens familjeliv får ett alldeles för stort utrymme utan att det skulle föra storyn (hjärnskakningar och deras konsekvenser för de enskilda individerna) framåt.
norenorama
2021-04-06
Kärlekshistorien var ren och skär tortyr, var tvungen att hoppa 10 sek fram då och då när de var på rutan för att överleva. Annars är den riktigt bra, gillar denna sortens filmer.
Kopla
2018-01-27
Oväntat bra! Skickligt skådespelat och intressant berättelse.
badpanda1606
2018-01-14
Överraskande intressant och fascinerande!
asasae
2017-08-01
Kanske svårare att få intresse för eftersom amerikansk fotboll inte är en stor svensk sport. Men intressant eftersom jag inte visste om skaderiskerna.
mammene
2017-04-24
Will Smith i en allvarligare roll än man är van att se honom, blev bra det med. Ja vad ska man säga om det här, om man följt sanningen så blir man lite rädd men egentligen inte förvånad . Bra berättat.
annihilat0r
2017-04-23
"Concussion" innehåller en intressant berättelse, men är samtidigt en film som saknar en rad viktiga pusselbitar från att ha förmågan att kunna beskrivas med adjektivet "exceptionell".
fabbe86
2017-04-04
Har många problem som stör min upplevelse men lyckas ändå beröra.
2016-09-11
Kompetent drama som tack o lov inte snöar in för mycket just på denna i mina ögon ointressanta sport, utan fokuserar på annat. Hade ändå velat ha mer fokus på spelarna och deras öden och mindre fokus på doktorn.
Bomkia
2016-08-21
Förvånansvärt intressant ämne, men eftersom det bygger på verkliga händelser så är det svårt att få till något annat än ett vanligt drama som aldrig riktigt lyfter. 3+