2.7

Communion

Författaren Whitley tar med familj och vänner upp till sin stuga i skogen över en helg. Men under första natten så sker det något - starka ljussken strålar in genom fönstren och underliga känslor infinner sig. Morgonen efteråt verkar minnet svika om vad som egentligen hänt den gågna natten. Vännerna vill inte stanna och de beslutar sig för att åka hem. Bekymren slutar dock inte där för Whitney. Allt eftersom tiden går och fler mystiska och skrämmande saker sker så tror sig Whitney ha blivit bortförd den natten i stugan - utav utomjordingar. Filmen bygger på boken med samma namn där Whitley Strieber berättar om sina besynnerliga upplevelser.

Originaltitel Communion
Regissör Philippe Mora
Manus Whitley Strieber
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Christopher Walken, Lindsay Crouse, Frances Sternhagen, Andreas Katsulas, Terri Hanauer, Joel Carlson, Basil Hoffman

Robkiller
2019-02-01
Trots fula utomjordingar i gummidräkter blir det här mest tråkigt...
vonadel
2017-09-09
Minns när jag läste denna bok som tonåring och blev väldigt fascinerad. Mitt redan stora intresse för ämnet blev inte inte mindre direkt. Och först nu, galet många år efter filmen kom så ser jag den. Hade nog uppskattat den bättre när det begav sig, för nu har tiden sprungit ifrån den ganska mycket. Visst, Walken är Walken, men tydligen är han motsatsen till den verkliga Strieber. Iaf om man får tro Strieber själv. Det bästa är det sköna 80-tals soundtracket, men det är nog det ända som är bra också. 3/10
amam
2017-06-26
Väldigt svag tvåa. Walken är det som räddar filmen från en etta. Whitley Strieber var mannen som skrev boken som den här filmen är baserad på. Han är också huvudkaraktären som Walken spelar. Strieber var också personen som skrev filmmanuset och var en av filmens producenter. Trots det, eller kanske tack vare det, så framstår karaktären Whitley som en fullständig galning. Det finns en anekdot om filmen där Whitley Strieber tog Christoper Walken avsides en dag och sa att han tyckte att Walken spelade Whitley alldeles för galen. Walken svarade "If the shoe fits..." och fortsatte spela Whitley som fullständigt sinnesjuk.
Engravadlax
2014-06-15
Lol.
indygrinder
2014-06-08
Ostigt, men ändå lite småcharmigt i all sin lågmälda flummighet. Christopher Walken är ju alltid intressant, men vill man ha sin science fiction actionfylld och nerlusad med effekter får man titta på något annat.
Screwface
2012-11-14
Helt ok film. Walken lyfter filmen! Skönt 5.1 ljud om du har dvd\\'n.
2012-06-13
Har definitivt sina stunder, men tar sitt budskap på alldeles för stort allvar. (6+/15)
Halofreak92swe
2012-01-10
Inte alls min typ av Science Fiction. Hela filmen är i stort sett ett enda "wtf!?". Jag gillar psykedelisk sci-fi men den här var en väldigt dålig sådan, på gränsen till löjlig nästan. Ett galet eller sjukt slut hade möjligtvis kunnat rädda den till ett något högre betyg.
TomJoad
2010-07-21
Lustig film. Den för på ett ganska effektivt sätt fram Striebers egna tvekan om besökarna finns på riktigt eller bara i hans huvud (även om sluttexten försöker ge sken av annat) genom flummigheten/drömskheten. Överlag kändes den dock lite för teatralisk. Walken spelar över i sedvanlig ordning och mycket av dialogen kändes styltad.
Kosmoskorven
2010-06-26
Stämningsfull. Flummig. Till och med obehaglig på sina ställen. Helt okej. Tack herr Walken. Tack för att du finns.