2.9

Comedy Queen

Hemma påminner allt om mamma som inte längre lever och bakom ögonen bränner de livsfarliga tårarna. Men trettonåriga Sasha vägrar gråta. I hemlighet skriver hon en lista på allt hon måste göra för att överleva sorgen: raka av sig håret, sluta läsa böcker, tacka nej till världens gulligaste hundvalp och framförallt, bli en - Comedy Queen.

Originaltitel Comedy Queen
Regissör Sanna Lenken
Manus Linn Gottfridsson, Jenny Jägerfeld
Genre Drama, Familjefilm, 2020-talet
Skådespelare Sigrid Johnson, Oscar Töringe, Anna Bjelkerud, Ellen Taure, Camila Bejarano Wahlgren

KyLLo
2022-08-13
En film främst om att (inte) bearbeta sorg. Syftet var nog att göra en film för unga tjejer med en tjej i huvudrollen som bryter normer och som sprider budskapet "skit fullständigt i andra och våga göra precis vad du känner för". Sedan lite mode, sociala medier, piniga föräldrar och annat som ska tilltala målgruppen. Huvudpersonen är något egen (mest på ett besvärande vis). Det märkliga är att hon egentligen inte vill följa den här listan, men att det blir som ett tvångssyndrom. Ingen fördjupning och karaktärsutveckling, utan de flesta förblir därför väldigt anonyma eller inrutade. Varken huvudpersonen eller någon annan person blir intressant. De flesta rollpersonerna är antingen osympatiska eller blir avvisade och ramlar ut ur handlingen lika snabbt som de kom in. Jag tycker att filmen fastnar i de vanliga facken med de vanliga birollerna och även blir sentimental. Den lilla humorn bygger mycket på att man uppskattar huvudpersonens klyschiga eller dåliga ståupp-skämt. Det som jag fann mest underhållande var nog när mobbarna körde all-in med sina fjortisattityder.
Zebulonm
2022-05-19