3.2

Colonia

Filmen handlar om det unga paret Daniel and Lena som blir intrasslade i militärkuppen i Chile 1973. Daniel blir bortförd av Pinochets hemliga polis och Lena spårar honom till Colonia Dignidad som styrs av lekmannapredikanten Paul Schäfer.

Originaltitel Colonia
Regissör Florian Gallenberger
Manus Florian Gallenberger, Torsten Wenzel
Genre Drama, Romantik, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Emma Watson, Daniel Brühl, Michael Nyqvist, Richenda Carey, Vicky Krieps, Jeanne Werner, Julian Ovenden, August Zirner, Martin Wuttke, César Bordón, Nicolás Barsoff, Steve Karier, Stefan Merki, Lucila Gandolfo, Johannes Allmayer, Gilles Soeder

Tatty
2022-04-17
Okej och spännande.
2022-02-06
Emma Watson är en otrolig kass skådis så filmen blir dålig automatisk...
Starlette
2021-12-30
Emma Watson är för träig. En annan skådespelerska hade gjort rolltolkningen bättre.
mammene
2021-12-05
Själva utförandet kändes aldrig riktigt äkta, skådespelet var konstlat från de båda huvudpersonerna. Sedan har vi själva historien, kan inte tänka mig att det var något någon skulle göra, men är det film så förstår jag att man måste få in någon slags handling för att kunna berätta det man egentligen ville berätta, om Colonia Dignidad ett hemskt ställe och om militärkuppen i Chile. Så på det viset var det en intressant skildring av skräcksekten som den slibbige Paul Schäfer ledde, och spelades så bra av Mikael Nyqvist, fick kalla kårar bara av att se honom. En film som väckte vidare intresse, men inga varma känslor direkt. Finns en dokumentär på Netflix om man vill fördjupa sig mer, om man orkar.
snubbel
2019-02-20
Uppenbart att ideér och budget tog slut halvvägs genom filmskapandet
supermancover
2018-05-03
Jag må älska filmer/dokumentärer om sekter och korrupta system på olika sätt, så det väger givetvis lite in i betyget. Det blir tyvärr inte mer än en stark trea dock. Svårt att sätta fingret på vad det är som gör att den inte ger mig mer.
BrutusBeefcake
2018-03-08
Skrämmande historia och jag var givetvis tvungen att läsa lite om det efter filmen var färdig, men filmen känns allt för polerad för att bli riktigt obehaglig, men det är väldigt spännande ändå. Emma Watson brukar jag alltid gilla men här kändes hon inte helt 100 % (9-/15)
2017-11-01
En viktig film som borde ha varit bättre. Det blir lite för "filmigt", vilket gör att den blir något svårare att ta på allvar. Istället blir det en schyst popcornfilm, vilket inte är fel det heller. (9-/15)
2017-05-23
Otäck rackare den där Schäfer och bra gestaltad av Nyqvist, som knappast tillhör nån av mina favvoskådisar. Spännande drama som håller hela vägen och en intressant historia. Positivt överraskad då jag trodde det skulle vara mer grått politiskt drama om militärkuppen.
LXMBRG
2016-08-23
Fantastiskt bra. Svårt att inte fastna och googla bakgrunden efteråt. Vilken story.