Colette

En ung landsbygdskvinna gifter sig med en berömd litterär entreprenör i sekelskiftets Paris. På sin makes begäran författar Colette en serie av bästsäljande romaner publicerade i hans namn.

Originaltitel Colette
Regissör Wash Westmoreland
Manus Richard Glatzer, Rebecca Lenkiewicz, Wash Westmoreland
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Keira Knightley, Dominic West, Denise Gough, Fiona Shaw, Robert Pugh, Eleanor Tomlinson, Julian Wadham, Al Weaver, Shannon Tarbet, Ray Panthaki, Dickie Beau, Jake Graf, Janine Harouni, Aiysha Hart, Polina Litvak, Johnny K Palmer, Rebecca Root

amam
2022-09-01
Trista och osympatiska karaktärer. Har en del poänger men de är få och långt ifrån varandra.
Rift
2022-03-16
Jag tror inte på att Colette någonsin var en sån lolla som Wash Westmoreland och Keira Nightley gör henne till. Också Dominic Wests inskränkta snobb är alltför endimensionell.
KyLLo
2022-01-17
Ingen nyskapande eller överraskande film, men den är välgjord och mysig.
okidoki
2022-01-05
En snygg film att titta på.
mammene
2021-12-20
Keira Knightley är alltid Keira Knightley vilken roll hon än spelar, det innebär inte automatiskt att det är negativt. Men ibland kan det vara svårt att skilja ut hennes karaktärer, som här. Tappade intresset för den här historien rätt fort, det strulades fram och tillbaka hela tiden, är också lite trött på att se skitstövlar. Läste om den "riktiga" Colette och hennes liv verkade fortsätta i samma stil. En tvåa får räcka.
2021-03-13
Vilken överasskning! Visst saknar filmen liksom nerv och fingertoppskänsla men Keira Knightley är fantastisk och karaktären hon skildrar är ju inspirerande till tusen! Bara kostymerna gör filmen värd att se och att se könsroller, könsidentitet, relationer, monogami, polamori, sexualitet skildrat så här flytande i något som är baserat på verkliga händelser som är 125 år gamla är ta mig fan mäktigt. En film som många fler borde se!
Zipper
2019-07-23
Något fattades, nerv kanske? Helt ok, men inte mer än så.
Little_gila
2019-06-29
börjar bra men sedan byter filmen riktning och blir ointressant.
erosagape
2019-04-07
Jättemysig film och intressant om en stark kvinnas möda bakom sin make för att bli accepterad som en stor författare.
Robkiller
2019-02-23
Segt drama som överlag är helt ointressant. Men har vissa ljuspunkter.