3.5

Cold Lazarus

Dennis Potters science fiction-drama från London och Los Angeles år 2368. Författaren Daniel Feeld lät frysa ner sig vid sin död. Efter 400 år lyckas Emma Porlock och hennes team tina upp hans minne, en vetenskaplig sensation. Samtidigt som hon fruktar att Feeld ska förstå vad som pågår, inser Emma att spioner utifrån tappar information ur Feelds minnesbank. Miniserie på 4 x 75 minuter.

Originaltitel Cold Lazarus
Regissör Renny Rye
Manus Dennis Potter
Genre Drama, Thriller, Science Fiction, Mini-serie, 90-tal
Skådespelare Albert Finney, Frances de la Tour, Grant Masters, Ciarán Hinds, Henry Goodman, Ganiat Kasumu, Carmen Ejogo, Saffron Burrows, Diane Ladd, Anna Chancellor, Joe Roberts (II), Tara Woodward, Rob Brydon, Richard E Grant, Donald Sumpter, Rupert Penry-Jones

Lillaprinsen
2019-05-31
Med hjälp av återblickarna kommer man ihåg vad som gjorde Karaoke till en av de mer lyckade iscensättningarna av Potters manus. Man påminns ofta om att det var det sista han skrev (medan han hade cancer) och referenserna till honom själv ger handlingen styrka. Men Cold Lazarus är inte så lyckad. Även om några biroller är rätt fyndiga så saknar man Finney ganska mycket, men framförallt får den svaga framtidsgestaltningen serien att tappa trovärdighet.
Salvation_Mind
2014-08-31
Plågsamt att ta sig igenom..
Peder1001
2012-10-18
It is vital to see Karaoke first because Dennis Potter wrote them as a part of a whole. http://www.imdb.com/title/tt0115140/
Mikka
2011-11-04
Kul idé, uselt genomförd. Det enda kul är att se hur tekniken, i filmen som ska utspela sig nära 400 år framåt i tiden, på de flesta sätt är undermålig tekniken idag (15 år senare).
Ima_Tree
2009-09-24
Jag vill poängtera att jag stavade lite fel, och att jag bara sett några minuter på avsnitt ett av varje serie. Samt att jag inte dömt ut serierna, utan vill ha åsikter.
Ima_Tree
2009-09-24
Jag ska inte dömma ut den här serien än, men Colc Lazarus började för mig med billiga överdrivna interörerm, och sedan hyllade dom snabbt fotboll på ett larvigt vis. Karaoke började med lite härligt främlingsfientlig "Jag förstår inte vad den utländska mannen med sin jättegamla fula morsa säger" stuk. Nej. Det kanske kommer förklaringar till det här, men just nu känns det äcklande och larvigt. Någon som vet bättre än vad jag sett?
pellevin
2009-05-17
Äsch, den kan väl få en svag fyra ändå. Egentligen är den lite för oengagerande för ett sådant betyg men miljöerna är stilfulla, handlingen multifascetterad och skådespelarinsatserna goda. Att det vetenskapliga pladdrandet kändes åtminstone någorlunda trovärdigt måste ju också väga en hel del till miniseriens fördel. Troligtvis hade jag också uppskattat den mer om jag förstått den brittiska högtravande engelskan lite bättre.
scifi
2008-02-03
Någon som vet var jag får tag på denna miniserie?
#54
2007-09-16
Ovanligt intelligent science fiction.
Brad
2004-10-21
En sån fantastisk uppföljare på TV-serien Karaoke! Hoppas den kommer på TV igen snart.