3.1

Cold Fish

Shamoto driver en liten fiskbutik med sin nya fru Taeko. Hon kommer inte överens med hans dotter Mitsuko, och det bekymrar honom. En dag träffar han fiskhandlaren Murata som erbjuder Shamotos dotter arbete i hans fiskaffär. Shamoto är lättad över att få hjälp med dottern men blir snart medveten om att det är något skumt med Murata och hans fru. En film delvis baserad på verkliga händelser.

Originaltitel Tsumetai nettaigyo
Alternativ titel Coldfish
Regissör Sion Sono
Manus Sion Sono, Yoshiki Takahashi
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Mitsuru Fukikoshi, Denden, Megumi Kagurazaka, Asuka Kurosawa, Tetsu Watanabe, Hikari Kajiwara, Makoto Ashikawa, Lorena Kotô, Masaki Miura, Jyonmyon Pe, Suwaru Ryû, Masahiko Sakata, Tarô Suwa

2019-02-19
Största delen av filmen är sätt så trälig, och där är behållningen egentligen bara Dendens oberäkneliga karaktär. Det är lite mörkt, lite skruvat, lite bisarrt men hyfsat tråkigt. Men sista trettio blir det annan klang i skällan. Då blir det ett annat tempo, ett annat djup och en helt annan nivå när det kommer till osmakligheter - starkt, snyggt och våldsamt. (9-/15)
jlam
2016-11-13
Tom men färgstark, är en bra beskrivning. Stegras till den kanske sjukaste film jag sett och det ger väl ändå ett överbetyg, även om den givetvis inte når upp till samma genialitet som i Love Exposure (men det känns inte som att den siktar på det heller)
senilix
2014-12-10
Mycket trevligt!
BrutusBeefcake
2014-05-08
Våldsamt, utflippat och alldeles underbart, med en väldigt sympatisk huvudkaraktär med en fantastisk karaktärsutveckling, detta är en ren fröjd att se! (11-/15)
Redfield4ever
2013-11-10
Nej, tyvärr. Jag ÄLSKAR Love Exposure och trodde att Cold Fish skulle kunna fortsätta cementera min kärlek för Sion Solo, men tyvärr så är detta på många sätt allt jag älskar med Love Exposure gjort på fel sätt. Där Love Exposure tillät en att komma att förstå varför alla karaktärer gjorde hemska saker, men här är alla hemskheter minst fem steg värre och förståelsen helt bortblåst. Gillade den tills tredje akten då jag insåg att mitt hopp på karaktärsdjup var helt bortslösat. Hoppas att de andra Sono-filmerna jag har i ägo är mer lättsmälta.
DukeIgthorn
2013-04-03
En excentrisk psykopat som utför sina dåd till plingande vaggvisemusik - stämningen i denna film har drag av Oldboy. Handlingen och framförallt det brutala våldet har mer med I Saw The Devil att göra. Den japanske regissören har inspirerats från grannlandet, och om du gillar nämnda filmer är denna ett måste!
JimCarrey
2013-01-23
3+. Fullständigt underbar. Ordentligt flippad utan att egentligen sluta kännas verklig utom kanske vid något tillfälle mot slutet. Skådespeleriet är så dedikerat att jag luras att tro på allt sjukt. Både rolig och obehaglig

2013-01-20
Japansk film brukar anmärkningsvärt ofta ha problem med tempot. Och det är väl ett av denna films problem också. En speltid på närmare två och en halv timme fylls inte ut till något intressant resultat i alla sekvenser. Filmen hade mått bra at att klippas ner med 30 minuter. Filmen var okej, men jag hade något högre förväntningar. Inte minst med tanke på att regissören är Shion Sono som gjort mästerverket Strange Circus tidigare. Cold Fish kommer dock inte i närheten av samma briljans. 2,5 av 5.
answai
2012-12-18
Meningslöst utdragen, ingen egentlig bakgrund ges, karaktärerna fördjupas inte och deras agerande sker godtyckligt. Håller inte med om att det sker något stort vändning mot slutet, tvärtom är filmen väldigt förutsägbar och genretypisk (dvs bland asiatiska filmer). Finns dessutom något irriterande pretentiöst i den, ta t.ex. de ständigt återkommande tidsangivelserna.
Mr.D
2012-11-20