2.8

Code 46

Vi befinner oss i en nära framtid. Städerna är övervakade och enda sättet att ta sig in är via kontrollstationer. Det är omöjligt att resa om man inte har ett speciellt resetillstånd utfärdat av staten. William jobbar som utredare hos staten då han skickas till Shanghai för att utreda en härva med falska resetillstånd. Där träffar han Maria och blir blixtförälskad trots att hon snart visar sig ligga bakom de speciella förfalskade resetillstånden. William ställs inför ett svårt val som kommer att leda till oanade konsekvenser.

Originaltitel Code 46
Regissör Michael Winterbottom
Manus Frank Cottrell Boyce
Genre Drama, Romantik, Thriller, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Tim Robbins, Samantha Morton, Om Puri, Jeanne Balibar, Nabil Elouhabi, Togo Igawa

Robkiller
2019-06-16
Segt framtidsdrama som är rätt meningslöst, men ändå inte helt ointressant.
2014-11-30
På något sätt så känns historien fascinerande men samtidigt är det inte det minsta underhållande och man orkar inte bry sig. Man bryr sig varken om historien eller människorna. Det är precis som att Filmmakaren inte vill släppa in tittaren i berättelsen. 1+
menschenfeind
2013-09-22
Måste vara den tommaste film jag sett på år, var helt säker på att det var en firsttimer som gjort den men tydligen inte. Har kommit fram till att Winterbottom bara är en pretentiös sprätt som vill vara WKW men inte fattar att det måste finnas något mellan raderna också.
xpor
2013-07-23
Jag tyckte bäst om slutet! Det var random sci-fi i en företagsstyrd framtid med sån där filmjölksmänniska-medmänsklighet. Det var en okej film, men jag vill inte se den igen. Därför klassar den in sig på en 2a.
Bumsi
2013-06-07
Outnyttjad potential sammanfattar det hela
Rejn
2013-03-12
Lämnar för många luckor öppna för att historien skall gå ihop.
Sznax
2013-02-19
Fruktansvärt ointressant och tråkigt försök till sci-fi. Två karaktärer som man aldrig lär sig något om och resten av alla människorna är bara bakgrunds material. Storyn fungerar inte och man får extremt få förklaringar till vad som händer eller har hänt. Att världen skulle komma till detta är så osannolikt att filmen raseras totalt. Musiken är vidrig rakt igenom och alla försök att göra politiska kommentarer (och göra filmen till en pretentiös vandring genom en fördömd framtid) misslyckas totalt eftersom det bara ger ännu fler frågor till en film som egentligen inte ställer några frågor. Morton fortsätter samla på sig knäppa och speciella karaktärer (hon kan nog inte spela en vanlig karaktär). Filmens sista bild är riktigt vacker. Betyg 2.4
e6daniel
2012-10-21
Fina bilder av Shanghai
synthpopper
2012-05-03
Osäker om jag är lite för generös med en trea, har klart sett sämre och vissa delar är helt OK. Man tappar dock Intresset och väntar på att den ska ta slut.
paninaro
2012-01-29
Code 46 har mycket potential och ett stort problem. För att börja med det positiva; den har ett anslag som jag gillar, ett ämne som är intressant (ju mer vi vet om våra gener desto mer av våra liv kommer att planeras och styras av myndigheter) och väl balanserat futuristiska miljöer. Men, filmen lider av ett problem som är så centralt att det drar ner vad som annars kunde vara ett högre betyg. Problemet är relationen mellan Robbins och Mortons rollfigurer. Kemin emellan dem är lika med noll och likaså även trovärdigheten i att de ska känna någon form av passion för varandra. Faktum är att det är så konstlat att det blir lite obehagligt när de börjar kyssas. Övriga minus är den ganska dåliga musiken, den lite billiga känslan i produktionen och Mortons "berättarröst". Synd på den potential som ändå fanns där.