Maryland

Vincent, en fransk soldat som just kommit hem från tjänstgöring inom specialförbandet i Afghanistan, lider av posttraumatiskt stressyndrom. Han blir anställd för att säkerställa säkerheten för Jessie, hustrun till en rik libanesisk affärsman i deras lyxvilla Maryland.

Originaltitel Maryland
Alternativ titel Disorder
Regissör Alice Winocour
Manus Alice Winocour, Jean-Stéphane Bron
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Matthias Schoenaerts, Paul Hamy, Jean-Louis Coulloc'h, Victor Pontecorvo, Percy Kemp, Philippe Haddad, Michaël Dauber, ZaÏd Errougui-Demonsant, Chems Eddine, Franck Torrecillas, Diane Kruger, Hubert Rollet, Rachid Hafassa, David Colombo, Rabia Elatache

2023-09-20
Utifrån filmbeskrivning och omslag kan man tro att det åtminstone är en standardthriller. Men den är riktigt dålig. Bristfällig dramaturgi, mörkt foto rakt igenom, ljudet är så lågt att det på mobilen lät som otydbara bakgrundsljud eller viskningar även på maxvolym. Dessutom känns den bara deppig. Alla brister gör den ointressant som tusan.
haajen
2016-08-09
Landar på en stark 3a men kan komma att bli ett högre betyg vid ev. omtitt. Mycket välgjord och välspelad och när det blir action så är det väldigt spännande. Slutet förbryllar och fick mig att ifrågasätta det en sett, sker allt verkligen eller är det i Vincents huvud? Annorlunda film!
Zebulonm
2016-08-03
Rätt bra men väl seg ibland.
Astrojacob
2016-07-19
Gillar du denna , kolla in "Mustang" som hon skrev :) Denna var en mysthriller med max närvaro. Underbara Alice!
Masjävel
2015-11-22
Ointressant och ofokuserad.
Fredrik83
2015-11-11
Bra film på Stockholms Filmfestival, kunde varit lite mer action men bra stämning och snyggt gjord.