3.9

De två trettonåringarna Léo och Rémi har alltid varit väldigt nära vänner. Allt kastas dock över ända när de hamnar i nya sociala sammanhang på högstadiet. En film om vänskap och att lära sig ta ansvar.

Originaltitel Close
Alternativ titel We Two Boys, Together Clinging
Regissör Lukas Dhont
Manus Lukas Dhont, Angelo Tijssens
Genre Drama
Skådespelare Eden Dambrine, Gustav De Waele, Émilie Dequenne, Léa Drucker, Igor van Dessel, Kevin Janssens, Marc Weiss, Léon Bataille, Serine Ayari, Robin Keyaert, Herman van Slambrouck, Iven Deduytschaver, Jeffrey Vanhaeren, Hélène Theunissen, Baptiste Bataille, Pieter Piron, Freya De Corte, Ahlaam Teghadouini

Albion
2023-11-16
Ja vad ska man säga om detta? För det första är det en stark film om ett allvarligt ämne som säkert kan ligga till grund för diskussionsgrupper i skolan etc. Men jag har lite problem med att filmen känns tillrättalagd i överkant. Relationen mellan pojkarna i början av filmen känns också alldeles för närgången för att vara trovärdig, det dras lite för långt. Sedan är filmens bildspråk för jobbig i längden med alldeles för mycket närbilder filmen igenom. Grabben spelar bra men det känns inte så lyckat att kameran punktmarkerar honom igenom hela filmen mer eller mindre. Det här är några filmiska grepp som för mig får rakt motsatt effekt mot vad intentionerna förmodligen varit. Därför stannar betyget på en 3;a
LillaBlåaMus
2023-09-09
Tycker Gray Munthe har fel i sin recension i AB, där hon menar att det är en förlegad berättelse konstruerad av naiva vuxna som bygger på en världsfrånvänd och förljugen idé om barn som vackert oskyldiga väsen (likt Leandoer om barnlitteratur i boken ”Barn: Paradiset och flykten därifrån”). Tvärtom uppfattar jag Dhont som insiktsfull och öppen för andras kunskap. Han har tagit del av en psykologs intervjuer med pojkar om deras vänskapsrelationer i 13-årsåldern och senare, och haft utförliga samtal med de unga skådespelarna om deras syn på händelserna och låtit dem vara medskapande. Springandet genom blommande fält härrör ur Dhonts egna minnen, en tydlig bild av barndomens förgänglighet. Visst kan vänskap vara enklare när man är yngre, och inledningen fungerar som en effektfull kontrast till händelseutveckligen. För mig kändes filmen trovärdig. F.ö. var det trevligt att återse Émilie Dequenne (här Rémis mamma) från Rosetta! 9/10.
dr_Robert
2023-09-07
Stark film med trovärdiga karaktärer och handling. Den åskådliggör hur starkt påverkade barn är av grupptryck och en vilja att passa in, vilket i dessa polariserade tider är värt att påminna också vuxna om.
2023-06-15
I någon slags enkelhet har man lyckats skapa något mycket äkta och trovärdigt. Inget känns rätt eller fel, mycket kan man förstå utan att fördöma, det är just det man lyckats så bra med, inget viftande med pekpinnar. Skådespelet känns så naturligt, allra helst från de unga pojkarna. Man har fångat hur det är att växa upp, inte alltid utan komplikationer.
2023-06-14
Väldigt äkta och naturligt. Mycket lämnas outtalat hos de mångbottnade karaktärerna, och det finns gott om omsorgsfullt utplacerade detaljer som berättar mycket. Man kan dessutom alltid förstå varför personerna agerar som de gör. Det blir mycket att fundera på efteråt. Skådespeleriet är också väldigt bra, vilket framför allt är imponerande med tanke på att flera av dem är så unga. Det är komplicerat att vara människa, inte minst när man ska börja bli vuxen
2023-04-16
Rak, enkel och omskakande. Det är svårt att inte bli berörd av den tunga storyn, det spelas perfekt av skådespelarna och det varma, livliga fotot är en stor tillgång. Jag har sörjt lite att de där skitbra europeiska filmerna som alltid levde upp till förväntningarna under 90- och 00-talet inte har funnits alls i samma utsträckning efter den digitala revolutionen, men här har vi en sådan. Kort och gott lysande.
OffTheGround
2023-04-02
Det här borde tilltala mig så mycket och jag vill verkligen bli förkrossad. Men det blir jag inte (det snörvlades dock på flera andra ställen i salongen). Å andra sidan hänger stämningen kvar efteråt och en god stund senare tänker jag fortfarande på filmen, vilket brukar vara mitt kriterium för en bra film. Mycket stark trea, tror jag.
DrVergerus
2023-03-19
Väldigt stark.
Commandante
2023-03-19
Otroligt stark film.
Taliah
2023-03-10
Den här är belgisk, inte fransk.