3.1

Clockers

En natt mördas en man utanför en snabbmatsrestaurang. En man erkänner mordet, men polisen är skeptisk till hans erkännande.

Originaltitel Clockers
Regissör Spike Lee
Manus Spike Lee, Richard Price
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Harvey Keitel, Delroy Lindo, John Turturro, Spike Lee, Mekhi Phifer, Isaiah Washington, Keith David, Peewee Love, Regina Taylor, Paul Calderon, Mike Starr, Thomas Jefferson Byrd, Sticky Fingaz, Fredro Starr, Elvis Nolasco, Michael Imperioli

andybrando
2019-02-27
Genomträngande, mångbottnad skildring av livet på gatan och dessutom, i typisk Spike Lee-stil, en predikan om vikten att ta personligt ansvar. Kan vara svårt att hänga med i början, men sedan blir det fängslande.
saggesaliv
2014-12-17
I ett av välfärdsprojekten i Brooklyns förort så lever Strike och hans vänner i en kriminaliserad drogvärld. Ett mord begås och Strikes skötsamma bror tar på sig skulden, mordutredaren Rocco känner dock att någonting ej stämmer och ger sig ut i förorten på jakten efter svar! Alltså dessa förortsfilmer från 90-talet börjar bli lite av en favoritgenre för mig. Clockers hör till de starkare i kategorin och en i lysande, känslosam och riktigt genuin film! Clockers är blodig, förbannat snygg, otroligt välspelad och ett riktigt jävla nerveggande drama. Den innehåller i princip alla bitar för en framgångsrik film rättare sagt. Musiken är riktigt grym rakt igenom. Den blandar farlig street hip hop med lugna blues-toner, en vinnande kombo som passar perfekt till filmen i fråga. Clockers höll en hög nivå från början, till slut. Aldrig så blev jag uttråkad. Manuset är välskrivet och dialogerna genuina. Jag måste få berömma skådespelet igen, fan vad bra! Slutet var oväntat och det älskar jag. Jag trodde att jag listat ut hela filmen 30 minuter innan den slutade och störde mig på det, men fick dock en käftsmäll när den riktigt härliga plåt-twisten kom in. En riktigt bra film som passade utmärkt denna onsdagseftermiddag. Betyget velar mellan en svag åtta eller stark sjua, riktigt svårast. Jag slutar på en mycket stark sjua. Betyg: ++7/10
Adoniram
2014-10-17
Visst, jag är svag för Harvey Keitel, men det är hans förtjänst att den här tveksamma filmen lyfter till en något så när anständig nivå.
dudson
2014-09-06
Den där klåparen Spike Lee. Vedervärdig film som är konstigt klippt samt konstant mellankolisk musik i bakgrunden. Bara att undvika!
rommel
2014-06-29
Riktigt töntigt gangster film. Musiken passar inte. Funderade på om det var en parodi. Korkad och icke trovärdighet film.
Valarn
2013-11-29
Slarvigt pålagd musik, överregiserad. Helt-ok-medioker.
AddeColciago
2013-09-14
Den melankoliska bakgrundsmusiken gör egentligen allt. En film att svepas med i.
Cftbl
2013-07-16
Så jävla dåligt skådespeleri och otroligt irriterande med den melodramatiska musiken som konstant ligger i bakgrunden, stoppade filmen efter 30 minuter. Pallade inte titta vidare.
littlebluebird
2012-07-23
Jag gillade den här filmen. Bra skådespelare, fin scenografi och kändes trovärdig. Framförallt gillade jag att det inte var massa fåniga kärlekshistorier inblandade, vilket brukar vara fallet i sådana här filmer, och vilka i mitt tycka bara tar fokus från den verkliga storyn.

2012-07-04
Kan hålla med Lawton att den saknar viss subtilitet men å andra sidan tycker jag att det saknas filmer av denna typ, där man problematiserar rollen som langare. Inte den bästa Spike jointen men fortfarande mycket bra.