Cleopatra

Cleopatra, drottning av Egypten, regerar sitt land med stark hand. De enda som får henne på fall är Julius Caesar och Marcus Antonius.

Originaltitel Cleopatra
Regissör Joseph L Mankiewicz
Manus Joseph L Mankiewicz, Ranald MacDougall, Sidney Buchman
Genre Drama, Romantik, 60-tal, Biografi
Skådespelare Elizabeth Taylor, Richard Burton, Rex Harrison, Roddy McDowall, Martin Landau, Hume Cronyn, George Cole, Andrew Keir, Gwen Watford, Kenneth Haigh, Cesare Danova, Robert Stephens, Francesca Annis, Isabel Cooley, Grégoire Aslan, Marne Maitland, John Hoyt

KyLLo
2018-07-17
Välgjord, men alldeles för lång.
Howler19
2017-04-27
En enastående produktion. Låt vara att dramaturgin i ärlighetens namn är en besvikelse, för det är ändå en fröjd att vistas i antikens värld när det är så enormt påkostat och välgjort. Men ja, det finns gott om problem som håller Cleopatra tillbaka från att vara en av filmhistoriens stora klassiker, och den får istället summeras som bara en väldigt häftig film.
martineden
2017-02-08
[rek. 3] Filmen är ju onekligen VÄLDIGT påkostad och det märks. Filmen lider dock av att dramaturgin är högst bristfällig och att vissa scener, istället för att tillföra något handlingsmässigt eller psykologiskt, endast handlar om att visa upp kostymer och prålig scenografi. Vissa scener är fantastiskt visuella, som Cleopatras intåg i Rom, men väldigt ofta känns de scenografiska elementen så överdrivna, särskilt i samband med avsaknaden av dramatisk udd. De tre huvudskådisarna är bra, men det är birollerna som är bäst: Roddy McDowall och Martin Landau. Filmen känns verkligen 60-talsaktig och snarare än historisk ackuratess är det Romartiden sedd på ett 60-talsperspektiv, vilket, i och för sig, man kan hävda om alla historiska filmer, att det är del i den egna tidens synfält. Bra film! 3.
RustyFilm
2016-12-09
Lång och tråkig klassisk film. Här saknas filmrealism, det är teaterlikt med pampiga kulisser och överdramatiserade repliker. Men trots allt så blir man imponerad av den enorma viljan att investera i den här typen av filmer i början av 60-talet. Det fanns tydligen massor av pengar i Hollywood efter succéåren på 50-talet som man nu passade på att bränna.

2016-07-23
+4.
Murvel48
2016-05-15
Ett långtråkigt spektakel med många trista och överspelade dialoger. Det historiskt intressanta räddar tvåan.
Merwinna
2016-01-09
Det här är en av mina favoritfilmer från alla tider och alla genres. Den har allt: spänning, romantik, erotisk spänning, bra manus, välskriven och vacker - ja ibland rentav poetisk - dialog, en känsla av tyngd, vikt, allvar och även festlighet, vackra människor - ja till och med lite humor. Mycket påkostat med många statister och fantastiska kostymer, smycken, vapen och annan rekvisita. Skådespelarna är perfekt valda och utmärkta i sina respektive roller. Men det allra bästa är att filmen följer de verkliga historiska händelserna väl - jag har läst mycket om Kleopatra, Julius Caesar och Marcus Antonius och om Romarriket under deras tid, och jag hittade faktiskt inte ett enda fel eller en enda otidsenlighet i den här filmen. Den här filmen passar som "storfilm" att se tillsammans med familjen - i alla åldrar från kanske nio år (filmen visar aldrig för mycket sex eller våld, utan det är mer subtilt) - på t.ex. Juldagen eller Påskdagen.
2015-01-06
Upplevelsen av att de ansvariga varit slappa eller passiva i manus- och regiarbete blir tydligare än någonsin i denna filmen. Filmen har sitt egna liv och bara fortsätter och fortsätter. Detta monster till film kommer dock med väldigt njutbara ingredienser också. Speciellt scenografin som är fantastiskt. Taylor Burton och Harrison får ursäkta men filmens stora stjärna det visuella i scenografin. Kostym och specialeffektsarbetet är också underbart. Elizabeth Taylor är otroligt vacker. 3+
LTT86
2014-07-07
En underbart film, Taylor är underbart som Cleopatra, helt klart det bästa med filmen. Och Rex Harrison som Ceasar........... hur bra han än var i rollen så föredra jag hellre Ciarán Hinds som Ceasar. jag vet inte varför, men men varje gång jag ser på honom eller ser honom i andra filmer, så tänker jag omedelbart "Oh, det där mannen är Julius Caesar!" Jag tycker ha gjorde rollen så bra. Hur som helst, efter allt problem som man hade under inspelningen, efter allt man bekostade och även allt problem som Taylor hade under inspelningen, så är det sorglig att det här blev till en av dem mest katastrof filmen igenom tiderna, för den här filmen är en av dom bästa filmerna som jag någonsin har sett.
Zeds2003
2013-11-21
Fantastisk scenografi och väldigt vacker film - lite i längsta laget dock. Storyn höll väll inte riktigt enligt mig. Dock sjukt ball att se alla dessa gigantiska scener med så mycket människor! Galet att det faktiskts gjorts sådana här filmer UTAN cgi (som det "fuskas" med idag).