3.2

Sprängfarlig bomb

Den sjukligt aggressive Tonny tar med barnen på bio, men kommer för sent för att hämta ut Harry Potter-biljetterna och hamnar istället på danska filmen Mördaren, som visar sig vara ett pretentiöst magplask. Barnen gråter och Tonny blir rasande. Han söker upp den uppblåste regissören för att få pengarna tillbaka, men hamnar i stället som statist i dennes sista del i en trilogi.

Originaltitel Sprængfarlig bombe
Alternativ titel Clash of Egos
Regissör Tomas Villum Jensen
Manus Anders Thomas Jensen
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Ulrich Thomsen, Nikolaj Lie Kaas, Mille Dinesen, Line Kruse, Kristian Halken, Nicolaj Kopernikus, Jakob Cedergren, Lars Brygman, Niels Olsen, Peter Mygind, Ellen Hillingsø, Michael Carøe, Christian Heldbo Wienberg, Frederikke Thomassen, Lars Ranthe

swampblues
2012-05-06
skön satir om filmregisör som helt saknar självdistans.
xorcist
2010-02-08
Jag tycker inte att denna kommer upp i samma klass som flera av manusförfattarens övriga titlar. Det är en ganska rolig story och några intressanta karaktärer, men inte så ut-spårat som jag hade hoppats på. Kanske hade jag lite för stora förväntningar. Det är svårt att väga upp dessa efter att ha sett Blinkende Lygter.
Nemralis
2009-05-10
Stabil tvåa. Hade förväntat mig mer av Anders Thomas Jensen, men fick några rejäla skratt åtminstone!
resegaranti
2009-03-13
Ovanligt slätstruket för att vara ett manus av herr Jensen. Måste erkänna att det är med nöd och näppe den klarar en trea. Många scener är fruktansvärt roliga och grundidén är god, men på det stora hela andas det alltför mycket fånig feelgoodromantik för min smak.
MetalJukebox
2009-03-12
Det är bra att både Claus och Tonny har poänger i sitt tyckande även om de är rätt stereotypa. Känns som en kommentar till filmindustri och kritik till både konstfilm och underhållningsfilm. Utöver det är den förstås väldigt rolig.
2008-08-17
Kanske lite tunn, men den är bitvis väldigt rolig, och Ulrich är som vanligt väldigt bra. Man bjuds också på en mycket fin beskrivning av prettofilm i allmänhet och von Trier i synnerhet. (8-/15)
zazken
2008-07-28
Ännu en i stort sett fulländad film från vårat kära grannland. Riktigt bra!
Goham
2008-06-19
Danskjävlar!!!! De är förbannat bra på att göra film....
benjamin
2008-01-19
sjukt rolig! kunde inte sluta skratta!
divaad
2007-12-15
Sverige kan slänga sig i väggen! Danskarna kan minsann.. Ännu en underbart rolig film, precis i min smak!