3.2

Claire's Camera

En regissör vandrar omkring i Cannes med sin partner och försöker bortförklara sin utomäktenskapliga arbetsplatsromans. Denna romans har just fått sparken, och träffar på stranden en fotograf som tar en bild på henne.

Originaltitel La caméra de Claire
Alternativ titel Aparat Claire
Regissör Hong Sang-soo
Manus Hong Sang-soo
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Isabelle Huppert, Kim Min-hee, Mark Peranson, Chang Mi-hee, Jung Jin-young, Yoon Hee-sun, Lee Wan-min, Kang Taeu, Shahira Fahmy

2022-06-24
Han tycks ha en säregen stil Hong Sang-soo, men jag kan väl inte riktigt säga att jag har fastnat för den, och det här är den svagaste av de tre jag har sett av honom. I teorin uppskattar jag hans lekfulla experimenterande med filmmediet som sådant, men jag tycker inte att det blir så mycket med det i slutändan. De onaturliga konversationerna har jag också lite svårt för. Jag förstår att de är en medveten del av Hong Sang-soos stil, men det får mig inte att uppskatta dem mer för det. Hursomhelst finns det ändå aspekter av det här som jag finner lite intressanta, men helheten känns hafsig och ofärdig
KimEkberg
2018-03-08
och älskar garderoben av Cheap Monday.
KimEkberg
2018-02-19
Ett briljant händelseförlopp och en perfekt dynamik mellan det jordiska och överjordiska, komiken och det antikomiska. Finns några sämre regissörstrademarks med, som att alla kvinnor ska få sitt utseende och godhet utpläderade i idel otid. Men det finns på något märkligt sätt rum för det i och med karaktärernas och filmernas dynamiska univers.
Tonti
2018-02-19
Hong överträffar sig själv i att åstadkomma mycket med väldigt små medel. Excentrisk och trivsam och den garanterat bästa skildring av Cannes-festivalen som någonsin kommer att göras. Vilket förstås lika mycket är en icke-skildring. Huppert blir dessutom befriad från typecastingens bojor.