3.3

City on Fire

Ko Chow är en undercover-polis som kämpar med sitt dåliga samvete mot de gangstervänner han tidigare satt dit och med att styra upp sin stormiga kärleksrelation. Han vill lämna undercoververksamheten, men hans chef vill att han skall genomföra en vapenförsäljning till ett gäng rånare först.

Originaltitel Lung fu fong wan
Alternativ titel Long hu feng yun, Lung foo fung wan
Regissör Ringo Lam
Manus Sun Sai-shing, Ringo Lam
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Chow Yun-fat, Roy Cheung, Danny Lee, Carrie Ng, Elvis Tsui, Sun Yueh, Lau Kong, Wong Kwong-leung, Parkman Wong, Jessica Chau, Victor Hon

DrJW
2021-05-14
De syns att Tarantino blev inspirerad av den här filmen då han gjorde Resevoir Dogs, men att säga att den filmen var en remake av den här är verkligen fel! De mesta scener som användes i Resevoir Dogs var mest tagen från den här filmens tredje akt och inte hela filmen! Liknelse, ja! Remake, nej! Låna, sno eller hyllning - jag säger hyllning!
jallek
2015-01-30
Fantastiska 80-tals Hong Kong får man inte nog utav! Chow Yun-Fat är urgullig som vanligt.
Malfunction
2014-01-18
Jag tycker det här är bättre än alla Woo-filmer jag sett: Ringo Lam lyckas fånga staden Hong Kong på ett helt annat sätt och har bättre "taktkänsla" än Woo. Definitivt än av de bästa action-filmerna jag sett.

2013-08-09
Klart bättre än Tarantinos själlösa nyinspelning, men det är fortfarande inte toppen av 80-talsfilmerna från Hong Kong. Woo ligger ett bra steg före.
ClintanTheKing
2013-07-26
Utmärkt action-film återigen med Yun-Fat Chow. Spännande handling + skönt soundtrack. 4:a är given.
Supernaut
2012-02-01
Bra, men inte i nivå med genrens klassiker.
Johnballong
2008-03-21
Något krångligare än förväntat.
film_Alex
2007-11-09
Riktigt härlig actionrulle som är mycket bättre än Tarantinos version. Man slås verkligen av likheterna och det måste vart med den här filmen som grund som Tarantino skrev manuset till Reservior Dogs. Stridskoreografin brister lite i den här filmen jämfört med övrig Hong Kong-standard, men manuset är å andra sidan riktigt välarbetat med bra karaktäresutvecklingar samt spännande konflikter. Jag älskar intrigerna som finns inom poliskåren liksom Hong Kongs undre värld där linjen mellan de goda och onda går i sär och hamnar i en stor gråzon. Dessutom är handlingen en spännande upplevelse med gott om action som leder fram till ett överaskande slut som lämnar efter sig gott om blandade känslor. Allt i allt så är det här bland det bästa jag har sett i actiongenren, någonsin.
NEDERVETIL
2007-08-15
Lite blandade känslor, rullen har ett par bra moment i sig... så den får en stark 3:a
tsjuder
2007-07-29
Bättre än Tarantinos amerikanska version, Reservoir Dogs. Fortfarande ganska trist.