2.7

Cider med Rosie

Brittisk tv-film efter Laurie Lees uppväxtskildring. Filmen följer Laurie Lee från en barndom där han skämdes bort av mor och systrar, genom de intensiva tonåren till dess att han växer upp till en vuxen man i engelska Slad Valley, omgivningarna som skulle komma att inspirera hans livsverk. Laurie föds 1914 på Gloucestershires landsbygd, och när det första världskriget tar slut så är kriget allt den 4-årige Laurie har känt till. Men det är nu livet verkligen tar sin början, och tillsammans med barndomskamraterna Jo och Rosie i Slad Valley kommer Laurie för första gången att uppleva kärlek, sex men också död och saknad.

Originaltitel Cider with Rosie
Regissör Philippa Lowthorpe
Manus Ben Vanstone
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Samantha Morton, Archie Cox, Ruby Ashbourne Serkis, Annette Crosbie, Jessica Hynes, June Whitfield, Billy Howle, Georgie Smith (II), Bebe Cave, Shola Adewusi, Matthew Steer, Sarah Sweeney, Teddie-Rose Malleson-Allen, Timothy Spall (röst)

Myllo
2016-05-29
En inkännande filmning av britternas mest uppskattade uppväxtskildring. Det som fascinerar i boken har man också lyckats få fram på ett fint sätt. Den slutar med att han som 19-årig packar sin fiol och lämnas hembyn. Fortsättningen kan vi följa i boken "Jag gick mig ut i världen en sommar- morgon" där han luffar i Spanien på 30-talet och inbördeskriget bryter ut.
mammene
2016-05-25
Nostalgiskt så det förslår och med mycket kärlek beskriver författaren sin uppväxt och sin mor och syskon, hänförande natur. Det är väl bra att man kan få se en film om lycklig barndom, fast ett litet stråk av besvikelse smyger sig in, men övervinns av tryggheten och kärleken som familjen skapar.
okidoki
2016-05-24
Vackra naturbilder. Oerhört tråkig skildring.