2.4

Chino - halvblodet

Chino, en tuff hästägare med indianblod i ådrorna, förälskar sig i den aristokratiska Catherine som han har sålt en häst till. Catherines bror, Murale, är emot deras förhållande och förbjuder dem att träffas. För att visa att han menar allvar, dödar han och hans män flera av Chinos hästar och ger Chino stryk, om och om igen, ända tills Chino fått nog och förklarar krig.

Originaltitel Valdez, il mezzosangue
Alternativ titel Chino
Regissör John Sturges, Duilio Coletti
Manus Lee Hoffman, Clair Huffaker, Rafael J Salvia, Arduino Maiuri, Massimo De Rita
Genre Western, 70-tal
Skådespelare Vincent Van Patten, Charles Bronson, Jill Ireland, Marcel Bozzuffi, Fausto Tozzi, Ettore Manni

KyLLo
2019-01-11
En västern som är både charmig och rörande. Bronson är väldigt passande som Chino.
mahasarakam
2017-04-19
En lite annorlunda western. Ibland seg, men oftast underhållande. Bronson är bra.
2016-10-24
En omtitt efter många år. Rätt grå och dyster och långsam western och knappast någon av Bronsons mer kända roller. Historian är trots allt bra även om det kanske behövts lite puts på den.
DOKAN
2015-09-08
Tycker det här är riktigt bra. En varm och mänsklig västern med schysst syn på indianer. Vilket inte utesluter lite Bronson-våld emellanåt. Även Bronsålens skådespelarobegåvade fru Jill Ireland går an den här gången och Vincent van Patten är charmig som den unge grabben som hjälper till på Charlies ranch. Vem som egentigen regisserat råder det delade meningar om - är det veteranen John "7 vågade livet" Sturges som efter vad jag läst engagerades av Bronson för jobbet eller är det i själva verket filmens producent Dulio Coletti? Eftersom slutresultatet är såpass bra har nog mr Sturges funnits med i bakgrunden, ungefär som Sergio Leone på Tonino Valeriis Mitt namn är Nobody.
Zebulonm
2015-08-04
Nej den var inte värst. Svag 2:a
2015-01-09
Här finns det inte mycket förlåtande över filmens egenskaper. Produktionen är riktigt dålig på alla möjliga sett såväl tekniskt som i manus och och skådespelarinsatser. Väldigt tråkig handling som förvärras av underligt regiarbete där jag under stunder tror mig sitta på en gammaldags naturrfilm där långa sekvenser läggs på djur och natur med underligt val av musik. Jag har förstått att man under filmandet bytte regissör. Charles Bronson känns också så fel och imponerar inte.
dudson
2014-04-05
Det som var bra med denna western var musiken. miljöerna. annars jäkligt seg.
Rele
2013-11-02
En seg western, men Bronson är alltid värd minst en tvåa.
mammene
2012-02-27
Här kändes det inte som om någon lagt ner så mycket arbete på handlingen. Men istället var det mycket vackert filmat och då alla de vackra hästarna och Chinos kärlek till dem och naturen. Bronson är ju alltid Bronson och det räcker ju längt, men inte längre än en tvåa.
StureStenhög
2012-02-27
En stillsam western där jag uppskattar att man i större grad än vad man är van med försöker skildra western-vardagen. Bronson är som vanligt bra och jag gillar hans karaktär. Jag uppskattar dessutom det melankoliska slutet, men tyvärr känns filmen ojämn, tafatt och oinspirerad, och det är svårt att skaka av sig känslan av att nån bara har sagt "nej, va fan, ska vi inte dra ut i öknen och filma lite western?". En del scener är också ganska fåniga, och i slutändan får man väl konstatera att det här hade kunnat bli bra ifall filmen hade varit lite mer genomarbetad, som det är nu når den inte ända fram. Om Lindblom har nåt med den saken att göra låter jag vara osagt