2.9

China 9, Liberty 37

Clayton kan benådas om han dödar Matthew. Det hela går däremot fel och istället finner han sig på rymmen med Matthews fru.

Originaltitel Amore piombo e furore
Alternativ titel Clayton Drum, Clayton & Catherine, Gunfire, Love, Bullets and Frenzy
Regissör Monte Hellman, Tony Brandt
Manus Ennio De Concini, Vicente Escrivá
Genre 70-tal, Western
Skådespelare Warren Oates, Fabio Testi, Jenny Agutter, Sam Peckinpah, Isabel Mestres, Gianrico Tondinelli, Franco Interlenghi, Charly Bravo, Paco Benlloch, Sydney Lassick, Richard C Adams, Natalia Kim

karlmats
2024-06-16
Det här var en jävla åktur och man får väl återigen konstatera att det är skönt att inte leva på den här tidsåldern. Oates är fenomenal som den gamle gubben som vägrar flytta på sig och Testi är inte mycket sämre han som den tystlåtne revolvermannen. Det är mer gråzon än vanligt och även om jag inte sett supermånga westerns känns det ändå som att den här sticker ut. Jenny Agutter är väl mest här som kuttersmycke men man kan känna hennes uppgivenhet och hopp ändå. Passande musik tycker jag också till den här filmen. Filmen draggar lite stundtals och blir lite segt, men det som är bra är ändå så pass fascinerande att jag till slut avrundar uppåt, det är kul att transporteras till en helt annan tid och plats än vardagen ändå. En svag 3a.
StureStenhög
2023-08-30
Högkvalitativ nihilist-western. Det är inte mycket som är muntert här, men det blir ändå ganska roligt på sina ställen. Men framför allt gillar jag de mångbottnade karaktärerna, vissa av dem är helt tydligt bättre människor än andra, men ingen av dem lever riktigt upp till stereotypen för hjältar och skurkar. På så vis faller filmen heller aldrig in i en förutsägbar dramaturgi. Den tar dessutom lite udda omvägar och har ett detaljtänk som ger den en särpräglad personlighet, samtidigt som den sedvanliga spaghettiwestern-estetiken är snyggt fångad. Det är kanske inte en film för folk som tror på människans inneboende godhet, men det borde finnas en publik därute som precis som jag får sig en glad överraskning ifall de lyckas hitta den här
Zebulonm
2023-05-21