4.3

Chernobyl

I april 1986 inträffar en explosion på kärnkraftverket Tjernobyl i Sovjetunionen, som kom att bli en av mänsklighetens värsta katastrofer någonsin.

Originaltitel Chernobyl
Regissör Johan Renck
Manus Craig Mazin
Genre Drama, Thriller, Mini-serie, 2010-tal
Skådespelare Jared Harris, Stellan Skarsgård, Jessie Buckley, Emily Watson, Paul Ritter, Adam Nagaitis, Sam Troughton, Robert Emms, Con O'Neill, Adrian Rawlins, Alan Williams, Karl Davies, Michael Socha, Laura Elphinstone, Jan Ricica, David Dencik, Ralph Ineson, Douggie McMeekin, Mark Lewis Jones, Adam Lundgren, Jamie Sives, Billy Postlethwaite, Jay Simpson, Barry Keoghan, Donald Sumpter

2021-03-22
Mycket bra miniserie. Den här kommer sitta kvar i minnet länge.
the-godfather
2021-02-15
Grym miniserie, bra skådespelare och mycket känsla. Mycket sevärd och rekommenderas stark. Fyra utav fem i betyg.
Bunger
2020-09-05
Genomgående hemskt och vackert. Välspelat och rått. Melankoliskt och spännande. Scenen på taket var bland det svettigaste jag sett.
mammene
2020-03-28
Det här är mästerligt gjort, den sovjetiska andan finns med från början till slut, och även om man vet något så när hur systemet fungerar så kunde i alla fall inte jag föreställa mig att det kunde vara ännu värre. Allt görs för att dölja och människor används och förbrukas, och det som gör en mer rädd är hur rena rama idioter bestämmer mer än utbildade experter, bara för att få kliva högre i partiet. Hjärtskärande att se hur människor ställde upp med livet som insats. Jared Harris och Stellan Skarsgård spelar sina rollfigurer mycket bra, allt känns väldigt pedagogiskt. Egentligen önskar jag att denna produkt aldrig behövt göras, eller att det bara var fantasi.
theFeber
2020-01-18
Bland det bästa 2019!
Robkiller
2020-01-02
Engagerande drama i lågt tempo.
labi
2019-12-19
Lysande på alla sätt, inte minst avslutande rättegångsdelen. Con O'Neil borde dock aldrig ha castats. Usel insats i en fantastisk serie.
LadyFlanders
2019-11-04
Förträffligt gestaltat, så när som på de långrandiga scenerna med Fares Fares, där en femtedel kunde ha räckt.
Ful_fisk
2019-10-18
Det är ju förbannat trist att det förstås är västvärlden som ska berätta om Sovjets gamla tragedier, och dessutom avrunda det hela med en ordentlig känga till den gamla fienden, trots att den nu varit besegrad i 30 år... Men i övrigt är detta helt klart stabilt, välgjort och spännande. Lite stelt fotat visserligen, men lysande skådespelad, inte minst av kung Stellan. Lever dock inte alls upp till superduper-hypen, tycker det finns massvis med serier som håller denna kvalitet och min fyra ligger närmre en trea än en femma. Men så brukar jag ju inte haja hypen kring serier överhuvudtaget... Men oavsett allt sådant, en obehaglig historia som kryper under skinnet och inte kommer att lämna medvetandet på ett bra tag.
Christofer
2019-08-21
2019-08-16: Helt sjukt hur det hela gick till egentligen, jag hade inte alls koll på det faktiskt. Engagerande och skrämmande hela vägen från början till slut.