2.7

Charly

Den utvecklingsstörde Charly kämpar hårt för att överleva. Hans försök att lära sig läsa och skriva visar sig hopplösa. Hans lärarinna Alice Kinnian tar med honom till en klinik där han undersöks av olika doktorer och får genomgå vissa tester. Efter ett ny, kontroversiell typ av operation lyckas läkarna höja Charlys IQ till ett genis höjder, vilket gör hans liv mycket lättare och han blir äntligen självständig. En ny värld av kunskap öppnar sig för honom samtidigt som han börjar få nya sorters känslor för Alice. Men frågan är om det hela är för bra för att vara sant; kommer effekten av operationen att bli varaktig eller inte? Baserad på Daniel Keyes roman "Flowers for Algernon".

Originaltitel Charly
Regissör Ralph Nelson
Manus Stirling Silliphant
Genre Drama, Science Fiction, 60-tal
Skådespelare Cliff Robertson, Claire Bloom, Lilia Skala, Leon Janney, Ruth White, Dick Van Patten, Edward McNally, Barney Martin, William Dwyer, Dan Morgan

2019-07-09
Storyn är lite intressant men väldigt platt och romansen har verkligen ingen gnista öht. Att Robertson fick en Oscar känns befängt, bitvis känns det som en parodi. Överlag så känns det som att skildrande av mentalt handikappade har utvecklats en hel del. Slät tvåa, helt okej ändå.
Astrojacob
2015-06-20
Både ömsint och tänkvärd med ovanligt sanningsenliga spekulationer. Bra Fyra.
NoWireHangers
2010-11-26
Storyn är intressant. Jag tycker Robertson gör bra ifrån sig, och även de övriga skådisarna. Personlighetsutvecklingen är intressant, men den väldigt märkliga kärlekshistorien övertygar inte, åtminstone inte till en början. Lyckligtvis ligger inte fokus så mycket på den. De visuella berättargreppen som används för att förtydliga Charlys karaktär och hans utveckling är ibland effektiva och ibland misslyckade. Över lag en bra film trots sina brister. 3+
kanzi
2010-02-06
Att Cliff har fått en Oscar för den här rollen är bland det mest osannolika jag har hört...
3DDaniel
2009-10-10
Sorglig historia där Cliff Robertson spelar den utvecklingsstörde Charly väldigt bra. Filmen innehåller fina bilder. Men jag såg en för dålig version av den för att kunna njuta av dem riktigt.
melker
2005-04-30
Har inte sett filmen kan rekomendera boken.