3.5

Celine och Julie gör en båttur

Celine och Julie finner en väg in i en parallell värld, där ett melodram utspelar sig i en herrgård. Nya vågen-klassiker som experimenterar med uppstyckade tidslinjer.

Originaltitel Céline et Julie vont en bateau
Alternativ titel Celine and Julie Go Boating
Regissör Jacques Rivette
Manus Juliet Berto, Eduardo de Gregorio, Dominique Labourier, Bulle Ogier, Marie-France Pisier, Jacques Rivette
Genre Drama, Fantasy, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Juliet Berto, Dominique Labourier, Bulle Ogier, Marie-France Pisier, Barbet Schroeder, Nathalie Asnar, Marie-Thérèse Saussure

lucius
2015-09-20
Jag tycker skådespelarna ofta känns lite krystade i dom improviserade scenerna. Väldigt lekfull, på gränsen till töntig. Den första timmen är väldigt seg och handlings-befriad. Sen blir det bättre.
2015-09-10
Exprimentell, intressant och speciell film med många lysande bitar, men ska man låta speltiden överstiga tre timmar är det nog bra att fokusera lite mer på väsentligheterna. Jag tappade ofta intresset i alla fall.
#54
2013-02-03
Kanske inte en lämplig film att se när man är sjuk och trött som jag var nu.
answai
2012-07-08
Fängslande och mångbottnad film, om lekfullhet och det inre barnet: ett barn som måste räddas. Likt Alice i underlandet, tappade föremål visar vägen men gör också leken, dras både vi och de in i berättelsen. Hon sitter i bibliotekets barnavdelning, och deras minnen, den parallella världen, bevittnas som vore det ett barnprogram (notera deras tidsskillnad, därav t.ex. det aningen fördröjda skrattet). En rolig och lättsam film. Och slutet, när de ändrar förloppet, är briljant, för att inte tala om föreställningen (kontrasten mellan det för oss objektiva och hur den beskrivs). Många lysande scener, en film som fascinerar från första ruta till den båttur de till slut gör.
Mareld
2012-06-17
Ganska bra, fast jag satt mest och väntade på den där himla båtturen som aldrig kom. Timmarna flöt förbi och det var kort sagt väldigt lite båtar!
ilBrutto
2012-03-18
Tappar intresset totalt, finns ingen som får mig att inte tänka på annat
Tocca
2012-02-26
Bristen på negativ kritik om denna filmen bör rimligtvis bero på att filmen är så sjukt långdragen och pretentiös att ingen som inte uppskattar sådana filmer orkat se färdigt den. Jag orkade, men jag led... Den får inte mitt absolut lägsta betyg eftersom jag ändå tycker den är välgjord, men den var verkligen inget för mig.
Mikka
2011-11-08
Céline och Julie är som två stora barn. Dessutom tar det drygt 1,5h innan filmen börjar komma igång; andra halvan är således betydligt mer intressant än den första.
Sznax
2011-09-07
En nedtonad tripp av episka propotioner. Så skulle man nästan kunna sammanfatta denna mystiska med ändå underhållande film. Efter en något trevande inledning (där karaktärerna bara springer runt och man inte förstår vad meningen är) så tar sig filmen hela tiden. Rivette lyckas sedan knyta ihop filmen något fantastiskt. Men filmen är överlång och innehåller lite för få riktigt bra scener. Betyg 7.0
Galivan
2011-07-30
Som en jättelång improvisativ barnlek. Till synes helt riktningslöst. Segt realtidstempo.För påfrestande, kräver för mycket av tittaren. Jag gillar slutbilden på katten.