4.1

Kapernaum

Historien följer 12-åriga Zain som känner en sådan ilska över sin och sin systers livssituation att han bestämmer sig för att inleda en rättegång mot sina föräldrar.

Originaltitel Capharnaüm
Alternativ titel Capernaum
Regissör Nadine Labaki
Manus Nadine Labaki, Jihad Hojeily, Michelle Keserwany, Khaled Mouzanar
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Zain Al Rafeea, Yordanos Shiferaw, Boluwatife Treasure Bankole, Kawsar Al Haddad, Fadi Yousef, Haita 'Cedra' Izzam, Alaa Chouchnieh, Nadine Labaki, Elias Khoury, Nour El Husseini, Joseph Jimbazian, Samira Chalhoub, Farah Hasno

finkan
2021-02-15
Solklar femma. Otroligt bra skådespeleri av alla, men Zain Al Rafeea kommer gå långt
2021-01-31
Bra skådespelare, särskilt barnen imponerar. I större delen av filmen får man följa pojkens vardag när han kämpar på gatorna med att ta hand om sig själv, andra och försöka förverkliga sina drömmar. Det är intressant, närgånget och bra närvaro, inte sönderstressat. De kulturella skillnaderna är till synes stora. I längden dock något ensidigt. Dramaturgin i övrigt är bedrövlig. Man får en väldigt dålig inblick i bakgrunden och så fort det sker någon förändring i filmen ändras berättarstilen totalt och det blir spretigt och flyktigt. Rättegången för tankarna till filmer för barn. En stark trea.
BarryHero
2021-01-15
Kapernaum visar effektivt upp ett liv i den libanesiska misären och lille Zain Al Rafeea lär vara en framtida stjärna - imponerande insats i huvudrollen. Filmen känns äkta även om den kanske hade kunnat vara till och med ännu deppigare mot slutet. Kompetent foto.
RustyFilm
2021-01-05
Den endast 12 år gamla Zein har nyligen påbörjat ett 5-årigt fängelsestraff när han i den starka filmöppningen tas till en rättssal (handbojad). Vi förstår snart att det inte är han som åtalas den här gången utan det är Zein själv som vill stämma sina föräldrar för att han har födds. Därifrån återblick berättas det som förorsakat situationen. Och det som berättas är en helt makalös historia från ett trasigt och fattigt Beirut. För regin står libanesiska Nadine Labaki och hon har verkligen skapat en känslofylld berättelse om de papperslösa i Beiruts slum. Och det med rena amatörskådespelare. Vad jag förstår har hon handplockat skådespelarna från ”gatan”. Nämnas måste huvudrollsinnehavaren Zain Al Raffeea (han var själv syrisk flykting i Beiruts slum). Han gör alltså den gatusmarta karaktären Zain. En 12-årig pojke som ser ut som en 8-åring men med mental styrka som en 28-åring.
pelikan
2020-08-04
Stark och obehaglig. Men något saknades för femman. Vad?! Jag kan inte sätta fingret på det.
mattarello
2020-07-14
Kraftfull film som nästan når högsta betyg. Som ett modernt svar på den italienska neorealismen. Ett "måste-se"!
AndersAxelsso
2020-02-15
Vilken fantastisk pojke! Och vilket jävla liv.
Christofer
2020-01-08
2019-11-12: En käftsmäll till vardagsrealism. Fruktansvärt på alla sätt. Saknar förklaring till vissa saker i slutet, vilket drog ner det från att nästan kunna bli en fyra i betyg.
haajen
2019-12-15
Fantastisk välgjord, känns väldigt realistisk och Zain Al Rafeea är enastående! Lite för övertydligt emellanåt men det är inget som sänker filmen. Slutet är klockrent.
2019-11-27
Jäkligt stark film.. Länge sedan man såg en sådan gripande film...