2.7

Candyman

Den kvinnliga forskaren Helen undersöker legenden om Candyman, en svart man som mördades för hundra år sedan och som enligt sägnen går igen och mördar folk.

Originaltitel Candyman
Regissör Bernard Rose
Manus Bernard Rose, Clive Barker
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Virginia Madsen, Tony Todd, Xander Berkeley, Vanessa Williams, Kasi Lemmons, Marianna Elliott, DeJuan Guy, Ted Raimi, Ria Pavia, Eric Edwards, Carolyn Lowery, Michael Culkin, Gilbert Lewis, Rusty Schwimmer, Terrence Riggins

Skapad 2019-10-29 av Rubbermonster
Candyman är en film som jag aktat mig lite för, i och med att det ploppat ut uppföljare och jag får intrycket att Candyman har blivit en liten sån där franchise som Freddy och Jason och allt så...   Läs mer »

Rune2000
2022-09-21
En riktig bra skräckfilm från 90-talet med spännande manus som dessutom blir förhöjd tack vare musiken från Philip Glass.
Ghostface
2020-06-17
Bra manus och en annorlunda vinkling på en typisk skräckfilm trots klyschiga karaktärer.
martineden
2019-02-17
Fin och stämningsfull 90-talsskräck som med rätta fått kultstatus. Filmen är mycket subtil och både skådespel och regi är riktigt bra. Jag gillar manuset och faktumet att man lyckas skapa ett modernt filmmonster med pondus och som inte är en direkt kopia av de klassiska sådana. Gillar också titelkaraktärens tragik och bakgrundshistoria.Musiken av Philip Glass är fullkomligt lysade!! Mycket bra!!! 4.
Trangor
2018-07-16
När jag läser kommentarerna här märker man att upplösningen har gått många förbi. Antar att det är priset man får betala för subtilitet.
Trangor
2018-07-16
Välgjord skräckfilm som inte skriver facit på näsan.
2017-10-17
Äger!
norenorama
2017-08-28
Stark trea med bra musik och stämning, mera rysare än skräck.
2016-11-12
En av 90-talets bästa skräckfilmer!
gjoob
2016-08-16
Stämningsfull och till och med lite gripande skräckis som förtjänar klassikerstatus. Narrativt skiljer den sig rätt mycket från andra slashers, på ett positivt sätt.

2015-11-30
Det här var ju en schysst och lite annorlunda slasher. Jag tycker den var "bra" på det där sättet som många gamla rysare är "bra" men inte särskilt bra.