3.2

Camille Claudel

Skulptören Auguste Rodin är edan berömd när han blir imponerad av Camille Claudel och anställer henne som sin assistent. Hon inte bara skulpterar åt honom och sej själv, hon blir även hans älskarinna. Men efter en tid vägrar hon stå i skuggan av Rodin.

Originaltitel Camille Claudel
Alternativ titel Camille Claudel - Violence et Passion
Regissör Bruno Nuytten
Manus Bruno Nuytten, Marilyn Goldin
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Isabelle Adjani, Gérard Depardieu, Laurent Grévill, Alain Cuny, Madeleine Robinson, Katrine Boorman

Salvation_Mind
2014-05-19
Lite inspirerande men sorgsen för konstnärssjälen..
SantaClaus
2012-04-11
ja, här drar man verkligen igenom hela registret av konstnärsklichéer och pa toppen av det drar man in isabelle adjani aka "hysterikan" in i rollen som rodins "musa". En ganska svar film för genderkänsliga
Mikka
2011-11-10
Välgjord film som precis når upp till en trea. Skulpturerna är häftiga.
goeran
2005-06-01
En mycket intressant och fascinerande film om en av konstens stora kärlekspar; skulpturens mästare Auguste Rodin och hans extremt begåvade protegé Camille Claudel. Rodin förutbestämd till ständig framgång och Claudel förutbestämd till undergång; en film som innehåller både romantik och tragedi. "Camille Claudel" var Oscars-nominerad som bästa utländska film 1989 och också Isabelle Adjani var Oscars-nominerad. PS. Rodinmuséet, som också innehåller en hel del verk av Camille Claudel, är ett "måste" för alla Paris-besökare. I mina ögon det vackraste och mysigaste muséet i Paris. DS.
keenoled
2005-02-27
För att citera Simon R. Green, "The woman with the most perfect mouth in the world". Isabelle Adjani i huvudrollen, och hon gör en formidabel Camille! Jag hade lyckan att se om den här filmen dagen innan jag gick på Rodinmuséet och Musée d'Orsay, och inblicken i hennes liv och sedan se hennes konstverk... Man blir otroligt berörd redan av filmen, men att få hennes verkligt briljanta skulpturer efter det. Ojoj. För folk som går efter livsöden, levande historia, vackra bilder, utsökt skådespeleri och klassiskt "bra" film, se den.