2.9

Buried

Amerikanen Paul arbetar i Irak. Efter en attack av en grupp irakier vaknar han upp för att märka att han ligger i en kista - levande begravd. Med hjälp av endast ett ljus, en kniv och en mobiltelefon tävlar Paul mot klockan för att försöka ta sig ur denna klaustrofobiska dödsfälla.

Originaltitel Buried
Regissör Rodrigo Cortés
Manus Chris Sparling
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Ryan Reynolds, José Luis García Pérez (röst), Robert Paterson (röst), Stephen Tobolowsky (röst), Samantha Mathis (röst), Ivana Miño, Warner Loughlin (röst)

Andreas_
2021-11-05
Stabil och bra spännande thriller med en makalöst bra Ryan Reynolds som enda skådespelaren i en väldigt klaustrofobisk miljö...handlar om en chaufför ute i öknen i Irak som blir fångad av terrorister och levande begravd för att få ut en saftig lösensumma, filmen utspelas rakt igenom i kistan hela tiden och man tänker hur kan detta vara bra eller spännande, men tack vare Reynolds skådespel, så fungerar det riktigt bra, han försöker lista ut vem som satt honom där, varför och hur han ska lyckas ta sig därifrån och har med sig en gammal mobil som han försöker använda sig av för att överleva, slutet gör filmen lite grann men har man en skräck för att bli levande begravd så kan denna film vara oerhört otäck kan jag tänka mig, personligen så tyckte jag dock att den var spännande och bättre än många andra liknande filmer som t.ex 127timmar, Locke, Devil eller Phone Booth för att nämna några, men tyvärr är det en film att se endast en gång då man inte vet vad som ska hända, när man ser om den som jag gjorde nu och kommer ihåg slutet så tar det tyvärr bort udden lite grann, men fortfarande bra och välspelad, så betyget vid en andra titt blir en mycket stark 3:a
Robkiller
2021-04-20
Helt värdelös.
2016-10-19
Långt under förväntan.
Tatty
2016-09-28
Långtråkig och seg men ändå lite sådär spännande. Man blir nervig över filmen. Och ack vad jag verkligen blev besviken över slutet. Så jävla dumt!!
bizon
2016-09-28
Skräp. Noll trovärdighet. Bara för att nämna något, finns det oändligt med syre i en begravd kista?
DOKAN
2015-10-22
Återskapar ungefär hur jag mår just nu ... fint spel av RR som jag av någon outgrundlig anledning fick för mig var Ryan Goosling ... suck ... rasistisk förstås med vidriga muslimer och präktiga jänkare . . .
2015-08-01
För att saker och ting ska bli spännande så måste karaktärer ofta bete sig lite dumt. Så även här. Det sänker filmen ganska mycket redan från början för mig. Bitvis riktigt bra och överlag ganska bra. Klart godkänd!
2015-01-06
Detta var den intressanta idèn idenna films handling som lockade mig att se denna film i kombination med att jag gillar Ryan Reynolds som skådis. Även om Reynolds är bra här och man lever sig in i hans karaktärs upplevelser så fungerar inte idèn fullt ut i långfilmsformatet. Dessutom klickade slutet fel med mig denna gång.
Laasse
2014-09-27
All heder för slutet.
feelsgoodman
2014-08-19
Jag fick åtminstone kallsvett av den inlåsta klaustrofobiska känslan. Blev även stressad av filmen.