3.4

Bunkern

TV-dramatisering om Adolf Hitlers sista veckor i och kring hans underjordiska bunker i Berlin före och under slaget om staden. Baserad på James P. O'Donnells bok.

Originaltitel The Bunker
Alternativ titel Bunkern - Hitlers sista dagar
Regissör George Schaefer
Manus Uwe Bahnsen, John Gay, James P O\'Donnell
Genre Drama, Krig, 80-tal, Biografi
Skådespelare Anthony Hopkins, Richard Jordan, Cliff Gorman, James Naughton, Michael Lonsdale, Piper Laurie, Susan Blakely, Martin Jarvis, Michael Kitchen, Robert Austin, Andrew Ray, Michael Culver, Julian Fellowes

RustyFilm
2016-12-11
Det här innehåller mindre av våld och bomber än vad som brukar vara vanligt i en krigsfilm. I stället är det fokus på Hitlers förvirrade karaktär och det han upplever som politiskt svek. Filmen utspelar sig till stor del i den bunker Hitlers gäng hängde de sista månaderna av kriget. Tekniska kvalitén på den här Blu-ray skivan är nog det sämsta jag stött på (i.a.f. när det gäller Blu-ray). Tyvärr är det inte så väldigt mycket bättre med det artistiska innehållet, dock lyser Anthony Hopkins med sin tolkning av Hitler. Filmen är en TV produktion, en så kallad miniserie. Detta förklarar kanske en del av den kassa kvalitén
Gyllenbock
2016-09-20
Tycker att Der Untergang är bättre än denna då den känns mera "modern". Hopkins gör dock en strålande insats som Hitler, hans insats kändes verkligen trovärdig och lik originalet. Krigsfilmer om Tredje Riket görs bäst på tyska, engelskan fungerar inte alls lika bra.
Noethe
2013-04-20
Som Kurganen menar. Hopkins är den enskilda behållningen i en film som i övrigt är nåt slags Lillaflickanpåprärienprutt. Det funkar ju helt enkelt inte med fikusengelsmännen som porträttörer av nazisterna, det är rentav genant. Men som sagt,m Godkänd för Hopkins passion.
Kurganen
2012-08-09
Tiden har delvis sprungit ifrån "The bunker". Den känns bitvis mycket gammal men förmår ändå fascinera, i synnerhet när det gäller Hopkins gestaltning av Hitler. Det som i första hand är intressant med Hopkins tolkning är de mänskliga dragen, inte raseriutbrotten. Hopkins ger diktatorn, den förvirrade och högst ansträngde envåldshärskaren, ett mänskligt drag som ofta saknas. Bruno Ganz Hitler är annars ett bra exempel på exakt detsamma. Hopkins är bildlik, vilket är ett stort plus, men hans manér och gester är mycket väl avvägda och trovärdiga. Emellertid är det i hans samspel med andra karaktärer i filmen som gör Hopkins tolkning så fantastisk: små leenden, beröringar etc. Hopkins är strålande. I övrigt är filmen okej men inte mer.

2012-05-27
Djupt fängslande och detaljrik skildring, uppenbarligen baserad på ögonvittnesskildringar. Filmens svagheter, som ett antal upprepningar och en viss brist på fokus, uppvägs mer än väl av Hopkins, som är rent oerhörd i rollen som Hitler. Han går från förvirrad och sjuk gammal man till psykotiskt vrålande dåre till bekräftelsetörstande liten pojke utan att någonsin förlora i trovärdighet - förmodligen en så perfekt tolkning som det går att göra utan att tala tyska.
NoWireHangers
2010-11-16
Boken täcker ju in väldigt många aspekter av tiden i bunkern och det blir svårt att få med allt i filmen. Narrativet blir lite spretigt utan någon central protagonist (Speer fyller den funktionen i början av filmen men försvinner sedan ur handlingen) och självklart ytligare än i boken. Klart godkänd film men inte jättebra.
Bomkia
2010-05-22
Jag håller fortfarande Der Untergang som en bättre film, men denna funkar också väldigt bra. Hopkins gör en intressant Hitler-tolkning. Jag finner fallet av Berlin som en intressant slutfas i WW2, kan inte riktigt få nog av filmer om det hela. 4a.
produr
2010-01-31
länge sen jag såg skulle förmodligen ge den ett högre betyg om jag såg den igen
Rasmusmatte
2009-08-30
Mycket sevärd film!! Älskar Anthony Hopkins
TimBuckley
2008-09-30
(rek 4a) Det osar verkligen "technicolor" om detta bygge, både visuellt och i sin typ av utspel, trots att den är gjord 1981. Vi får oss tittarperspektivet genom Albert Speer's karaktär och dennes vy på Hitler och vad som utspelas i bunkern, vilket jag personligen uppskattar, men samtidigt känns det amerikanska upplägget för pekpinneaktigt, vilket förtar min inlevelse. Det som dock alla kategorier är en fröjd att beskåda är Hopkins som Hitler, kanske inte så mycket för hans tolkning (då jag faktiskt finner både Carlyle och Ganz tolkningar vara starkare) som för det faktum att han är Hopkins och därmed väldigt välspelande och karismatisk. 3.5 hade känts helt rätt, nu blir det istället en svag 4a/stark 3a, men sevärt är det tveklöst, trots att den är minst 30 minuter för lång/seg.