3.4

Bullitt

Kommissarie Frank Bullitts senaste uppdrag är en ren rutinsak, han ska skydda ett vittne i en viktig rättegång, en smal sak. Men innan natten är över ligger vittnet döende på marken och männen som gjorde det är försvunna. Fast Frank Bullitt ger inte upp i första taget, han tänker se till att både mördarna och vem det nu än var som gav dem jobbet, hamnar bakom lås och bom. Och han är precis rätt man för uppdraget.

Originaltitel Bullitt
Regissör Peter Yates
Manus Alan Trustman, Harry Kleiner
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 60-tal
Skådespelare Robert Duvall, Steve McQueen, Jacqueline Bisset, Robert Vaughn, Don Gordon, Simon Oakland, Norman Fell, Vic Tayback

Skapad 2019-11-09 av
Proffsig uppvisning i stilfullhet av regissören Peter Yates, med en fåordig Steve McQueen i titelrollen som drivande polisinspektör i San Fransisco med dess hisnande spårvagnslandskap. Han har ans...   Läs mer »

Starkbröl
2022-01-21
Alltså den här är ju inte så bra. Hårdkokt men också lökig. Välkänd biljakt men så många bloopers i den att till och med en förstagångstittare reagerar. Svag, dum, oförklarad story (varför öppnade han dörren? Varför avslutade de två som kom in inte jobbet? Etc etc etc.). Det är McQueens stålhårda blick som gör filmen men det räcker bara till en tvåa tyvärr.
2019-06-24
Njaee. Det positiva är den coola gamla känslan filmen förmedlar. Härligt se San Fransisco i old-school med bilar, byggnader & människor. Diggar den nedvarvade takten filmen håller överlag. Men MacQueen är bara för sävligt tråkig i sin roll asså. Det man verkligen minns är den episka fläskiga biljakten. 2+
Zebulonm
2019-06-09
Så bra som man hört att den skulle vara var den inte. Den är dock klart godkänd.
2019-04-01
Skön snutrulle. Lägger aldrig i högsta växeln, men rullar ändå på skönt hela vägen. Jävligt tystlåten. Blir en fyra, ändå.
2017-07-18
Det här var ingen höjdare. Bara seg och tråkig.
DanjelFalck
2015-03-02
The King of Cool är som The King of Cool:igast i denna film.
2014-12-19
Detta är en film som man har hört mycket om men aldrig sett. Förväntningarna har då hela tiden byggt upp till en nivå som den inte kunde nå upp till när jag nu väl såg den. Biljakten är bra men tyvärr också kanske det mest minnesvärda jag tar med mig från denna filmupplevelse. Filmen levererar viss underhållning men jag hade önskat mer.
foppa99
2014-10-27
En Bra biljakt e inte vart år jag ser ("på film" behövs inte tilläggas:när tusan ser man en biljakt i verkliga livet?!)
labi
2014-05-31
Njae, jag tänker inte vara njugg. Jag blev rejält underhållen och tilltalas av Yates tempoväxlingar. Biljakten är tempofylld och gastkramande, vi får samtidigt följa genomsökningen av en resväska - långsamt och grundligt - stilfullt!
Bomkia
2013-12-29
Finns några pluspoäng i den här filmen: McQueen är cool, biljakten är lysande och det blir en ganska tät stämning stundtals. Men förutom det blir det måttligt segt - det känns som de kunnat hotta upp storyn mer. 3+