2.4

Brott och straff

Vi möter den unge studenten Rodya som lever i Ryssland. Han ser på sig själv som en klok person med en teori om att alla har rätt att begå kriminella handlingar om det syftar till att gagna samhället.

Originaltitel Crime and Punishment
Regissör Joseph Sargent
Manus David Stevens
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Patrick Dempsey, Ben Kingsley, Julie Delpy, Eddie Marsan, Etela Pardo, Richard Bremmer, Carole Nimmons, Penny Downie, Maria Charles

Skapad 2019-10-25 av larsekorre
Hur gör man en film av det som av vissa har kallats för ”världens bästa bok”? Det är inte helt enkelt eftersom så många, och säkert skaparna av denna film, har sin egna åsikt om denna bok. ...   Läs mer »

mammene
2014-10-16
Kanske en lite lättare och mer romantiserad version av en gammal klassiker som fungerade rätt bra. Inget mästerverk, men en ok.
StureStenhög
2014-10-13
Jag tycker nog inte att den här filmen gör så mycket fel egentligen, den räcker bara inte till. Det blir väldigt mycket tv-film över det hela med alla begränsningar det innebär, och det blir aldrig nåt annat än en ytlig återgivning av historien. Det finns bättre versioner därute
chris_lambert_
2008-07-26
fruktansvärt .. dåligt gjort med dåligt skådespeleri och ja, allt andas lågbudget..
MladyMilenka
2007-12-29
Fruktansvärt dålig, jag snabbspolade igenom slutet för att jag inte stod ut att se eländet. Synd att man inte kan ge en femma med ett stort minus framför.
wengholm
2007-08-06
synd att förstöra en så bra bok
fantomen
2007-02-05
blä
Maxter
2007-02-05
Tyvärr är jag ingen bokmal. Har alltså inte läst boken. Men man vet ju redan receptet att har man läst boken så är filmen värdelös.
slotte
2007-01-03
pinsamt dåligt rätt igenom. ska man göra film av dostojevskij ska man fan göra det ordentligt. dialogen går i 5000 km/h och ändå lyckas man inte få ut bokens budskap
slotte
2007-01-03
HandInGlove
2005-09-17
värdelös. länge lever boken!