2.4

Bronco Billy

Bronco Billy är en prickskytt och huvudattraktion i en Vilda western-show. Livet har inte varit lätt för Billy och hans trupp, men kanske kan turen vända när en högtravande societetsdam dyker upp. Filmen sägs vara Clint Eastwoods favorit bland sina egna filmer.

Originaltitel Bronco Billy
Regissör Clint Eastwood
Manus Dennis Hackin
Genre Drama, Romantik, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Sondra Locke, Geoffrey Lewis, Scatman Crothers, Bill McKinney, Sam Bottoms, Dan Vadis, Sierra Pecheur, Hank Worden, Beverlee McKinsey, Woodrow Parfrey, William Prince

2020-08-22
Små lustig wacko komedi med många kända faces. Knasigt är det ändock"
onlyonce
2018-09-12
Ologisk konstig film som känns väldigt konstigt efter man sett flykten från Alcatraz bara några dagar innan
Fläskkäft
2015-11-30
Har man varit med så länge i branschen som Clint Eastwood vill man säkert testa på det mesta om inte annat för lite variation. Första halvan känns väldigt lättsam med lite flams och trams och en gnutta humor och förväntar du dig en film i samma anda som Dirty Harry kommer du att bli besviken. Bronco Billy är en välment historia som faktiskt dyker lite djupare under filmens andra halva. Eastwood berättar i sitt vanliga lugna tempo och det gillar jag. Det finns ett fint budskap inbakat men det lyfter aldrig riktigt så mer än en tvåa blir det inte, men åtminstone en stark sådan.

2015-06-14
Ok, men verkligen ingen vidare Clintan-film.
Raimo_1985
2015-03-04
En ovanligt pratig och supertrevlig Clintan-rulle. Den är nästan som en Clintan-familjefilm, nästan alltså. Den stannar kvar i skallen och är inte den här typiska trean som många Clintan-filmer från slutet av sjuttio, början av åttiotalet är, enligt mig. Kul att Merle Haggard är med och spelar också. En svag fyra.
ClintanTheKing
2013-06-23
En Clintan-rulle med härligt mycket fart & fläkt men också drama och romantik. Klart sevärd!
Brouhaha
2011-10-30
Kanske inte den bästa Eastwood-filmen, men troligtvis den med mest hjärta. Riktigt fin och subtil film, men givetvis inte något för den som ville se Eastwood i ytterligare en Dirty Harry-film.
andersg
2010-12-19
Köpte den på ÖoB för 19,50. Kanske säger det något om kvalitén.
Almgren
2010-08-03
Några roliga scener och en del inside-grejer som kan vara kul om man sett mycket Clintan (t ex hur Eastwood och Lewis småpikar varandra i sina scener, trots att karaktärerna ju inte känner varann i den här filmen). Har också kännetecken som countrymusik (med Clintan på sång!) till inledning och eftertexter, samt att de går till en bar där ett band (som det skyltas med och som får en mer framträdande roll eftersom det troligtvis är ett riktigt band som Clintan ville ha med och därför hjälper till att promota genom filmen) spelar i en lång scen, som slutar med barslagsmål! Jämför man med t ex Any which way but loose och dess uppföljare samt andra filmer med Locke så hittar man mönstret. Förutom den behållningen har den här filmen inte så mycket att ge dock.

2010-06-21
Trist film med överskattad Clintan!