2.3

Bröllopsnatten

En medelålders man från Napa Valley skickar en bröllopsförfrågan till servitrisen Lena från San Francisco, men skickar med en bild på sin yngre bror Buck. Lena gifter sig ändå med honom men blir snart kär i Buck.

Originaltitel A Lady to Love
Regissör Victor Sjöström
Manus Sidney Howard
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Vilma Bánky, Edward G Robinson, Robert Ames, Richard Carle, Lloyd Ingraham, Anderson Lawler, Gum Chin

Tonti
2013-10-09
Edvard G. är livfull värre och pratar med samma italienska accent som Chico Marx men i övrigt tycker jag skådespeleriet är riktigt undermåligt. Vilket för övrigt också gäller storyn, karaktärsutvecklingen och många av de alldeles för dialogtyngda scenerna. Tack och lov är fotot fint och scenografin underbart artificiellt "naturlig" med studioexteriörer och rum fyllda med allehanda prylar och porträtt. Ljudet är också intressant till sin reducerade karaktär och det finns vissa sekvenser där Sjöströms visuella förmåga verkligen kommer till sin rätt. I samtliga dessa håller skådespelarna käften kan tilläggas.
HerrArne
2011-08-19
Vilma Banky gjuter liv i denna film med sitt härlig spel och kraftiga accent.