3.7

Broken

När 11-åriga flickan Skunk bevittnar en misshandel på sin gata i en förort till London dras hon in i en infekterad konflikt som successivt sammanflätar kvartersbornas livsöden.

Baserad på romanen Broken av Daniel Clay från år 2008.

Originaltitel Broken
Regissör Rufus Norris
Manus Mark O'Rowe
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Eloise Laurence, Tim Roth, Cillian Murphy, Bill Milner, Robert Emms, Zana Marjanovic, Rory Kinnear, Lino Facioli, Denis Lawson, George Sargeant, Rosalie Kosky, Faye Daveney, Martha Bryant, Clare Burt, Rory Girvan, Salo Gardner, Lily James

Skapad 2019-12-21 av Jules4893
Handlingen kretsar kring den 11-åriga flickan Skunk (Eloise Laurence) och grannfamiljerna omkring henne. Filmen börjar med att en man från ena huset misshandlar en kille från ett annat hus. Motive...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av Ola_Schubert
Jag vaknade med lite ångest på morgonen: Hade jag kanske lagt en mycket skickligt gjord \"feminazistisk\" propagandafilm på min bäst hundra lista? Jag hade suttit uppe och se det engelska vardagsd...   Läs mer »

2015-10-04
En stark trea får det bli. Tänker så här, det som händer en människa påverkar så många fler, det blir en kedjereaktion och det kan man verkligen säga hände här, fascinerande men samtidigt kanske lite för många sammanträffanden. En film att fundera över, hur olika människor handlar och reagerar. Nära fyran, den följer liksom med ett tag. Mycket bra utfört.
LillaBlåaMus
2015-10-02
Fint foto och vissa intressanta karaktärer (ffa flickan) men den hade nog tjänat på att fokusera på hennes berättelse (för många sidospår) och välja bort några "spänningsmoment" som inte direkt tillför något (det blir lite för mycket på slutet enligt min smak).
Muskelkungen
2015-10-02
Såg på svtplay. Skall aldrig se en film där igen, ständiga avbrott, fryst bild, osynkat ljud trots riktigt snabbt bredband hemma. Så synd på en riktigt bra film.
Valarn
2015-09-22
Kanske sänker. Filmen är åtminstone 5/6. Fantastisk vardagsrealism, blandat med mörk humor, lättsamhet, flertalet sitta-på-nålar-scener och en fantastisk avslutning. Väldigt vackert bildspråk, foto/klippning primärt. Musiken bidrar även mycket, ska bli mycket spännande att få se mer från Rufus Norris!

2015-06-25
Bra och stabilt drama. 6/10
Tatty
2015-04-14
Starka och bra budskap i filmen om hur man ska tänka sig för hur man lever eller hur man egentligen lever. Lite långdragen men filmen var faktisk bra. Inte jätte dålig men inte jätte bra heller. Vill ge den en 4a men den förtjänar en 3a. Hälften 3a och hälften 4a.
divaad
2015-03-31
Shit. Jag har tänkt se den här filmen ett bra tag, men har aldrig kommit till skott. Men att man skulle bli så här tagen, det var fan oväntat! En rulle precis i min smak. Kan inte ge den annat än en 5:a!
Illville
2015-01-23
Gillade filmen skarpt. Intressanta storys som binds ihop smart. Riktigt bra skådespeleri av Tim Roth (väntat) och Eloise Laurence (oväntat, men en trevlig överraskning. filmens karaktärer engagerar, men ska jag ge någon kritik så kanske fimen inte förlorat på att vara minuter längre så att man hunnit knyta ihop säcken på ett inte lika forcerat vis. Stark fyra trots allt.
sparriskrigarn
2014-06-24
Rörig, osammanhängande och inte särskilt engagerande. Bland de sämre filmer jag har sett i genren.
2014-06-23
Brittisk misär när den är som bäst. Imponerande skådespel av Eloise Laurence . Men ändå så funkar det inte riktigt. Det blir ett virrvarr av historier som varken går tillräckligt på djupet eller särskilt mycket framåt. Det känns som att man har klippt ner första säsongen av en åtta timmars tv-serie till nittio minuter. Filmen som hade alla förutsättningar för att bli helt fantastisk blev "bara bra". (9-/15)