2.1

Britt-Marie var här

När Britt-Marie, 63, lämnar sin man efter 40 års äktenskap, tvingas hon göra upp med sig själv, bryta upp från gamla invanda mönster, och möta omvärlden. Britt-Marie hamnar i det avfolkade Borg, där livet för de flesta andra också tycks vara förbi. Men i Borg finns också drömmar, som väcker Britt-Maries väl undangömda framtidstro. Kanske finns det en andra chans i livet, kanske är det aldrig för sent att börja leva.

Originaltitel Britt-Marie var här
Alternativ titel Britt-Marie Was Here
Regissör Tuva Novotny
Manus Tuva Novotny, Øystein Karlsen, Anders Frithiof August
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Pernilla August, Peter Haber, Anders Mossling, Malin Levanon, Stella Oyoko Bengtsson, Lancelot Ncube, Olle Sarri, Vera Vitali, Mahmut Suvakci, Elliot Alabi Andersson, Wilhelm Siverbo, Kevin Wesseh, Dion Llapashtica, Abdouile Sise, Princess Wesseh

idah
2022-06-19
Förstår att en tycker att filmen är helt torr och förutsägbar om en inte läst boken. Väldigt synd med en så fin berättelse (boken) och fantastiska skådisar.
PeterTheW
2022-02-20
Inte värdelös men saknar allt djup och känns i slutändan ganska menlös. Berättarrösten förstör mer än den tillför.
mammene
2022-02-12
Man fick verkligen inte som tittare ha några egna funderingar här, när en störande berättarröst hela tiden talade om vad man skulle tycka. Behållningen försvinner när man inte får fundera själv på karaktären. Bara av att se Britt-Marie agera i sin vardag så hade det nog framkommit vilket liv hon levde, kanske tagit lite längre tid bara. Här blir allt för enkelt, det som jag uppskattar är att man lät huvudpersonen vara Britt-Marie hela tiden. Ser att fler hakat upp sig på arbetsförmedlingen, samma här, tror inte att de bara kan sitta och dela ut jobb bara så där. Nej jag tycker inte det här var någon hit, direkt, blev för mycket pinsamheter.
vonadel
2021-08-31
Tänkte först ge en 3:a, men det var mest för att jag tyckte boken var ganska bra. Men, tyvärr lever inte filmen upp till den. Visst, August är en bra skådis, men tycker ändå inte hon var rätt castad för denna roll. Det var inte riktigt så jag föreställde mig Britt-Marie när jag läste boken. Nä, filmen blir ganska tråkig faktiskt, och har man inte läst boken måste den bli ännu mer intetsägande. 4/10
KyLLo
2021-01-13
Som klyschig tvättmedelsreklam. Inga likheter med verkligheten, förutsägbart, övertydligt och känns riktad till barn. Bäst är Pernilla Augusts rolltolkning.
smichael
2020-12-09
Urk. Inget djup och extremt oengagerande.
2020-11-30
Ska det här vara humor eller?
2020-05-25
Har ej läst boken denna gång, men har svårt att tro den skulle vara lika full av gamla klyshor som filmen. Tonen från Ove finns med från start och den är sådär puttrigt småmysig. Nu faller filmen snabbt in i gamla ledsamma spår vilket är synd för August är bra i rollen.
Christofer
2020-05-06
2020-03-15: Dugligt som eftermiddags-slötittande en söndag.
Ful_fisk
2020-02-09
Tyckte inledningsvis att det kändes som en ren Ove-kopia, men ändå en lagom småtrevlig sådan. När hon fick ett jobb som kräver utbildning första dagen på arbetsförmedlingen (man ska vara glad om man ens får ett möte inom första halvåret) efter 40 år som hemmafru, så anade jag dock oro. Sedan blev det alla sportfilmer som någonsin gjorts i en och samma berättelse. Kidsen som ingen tror på, utom den mest oväntade mentorsfiguren; check. Någon turnering som filmens sista akt ska utspela sig i; check. Någon taskig förälder som inte gillar vad barnen sysslar med; check. Kommunen vill riva fritidsgården; check... Ja, ni fattar. Har aldrig läst boken, men storyn var på tok för klyschig och fånig för att kunna gå att ta på allvar. Se Ove eller Karate Kid istället.