3.6

Ärans fält

Filmen handlar om en incident under Boerkriget i Sydafrika i början av 1900-talet. Tre australiska officerare ställs inför krigsrätt efter att ha skjutit ett antal boerfångar. Högsta ledningen behöver syndabockar men rättegången framskrider inte som man tänkt sig. Ord ställs mot ord. Vad hände egentligen?

Originaltitel 'Breaker' Morant
Regissör Bruce Beresford
Manus Jonathan Hardy, David Stevens, Bruce Beresford
Genre Biografi, Krig, Drama, 80-tal
Skådespelare Bryan Brown, Jack Thompson, Edward Woodward, Chris Haywood, Charles 'Bud' Tingwell, Vincent Ball, Ray Meagher, Rod Mullinar, Lewis Fitz-Gerald, John Waters (III)
Filmnummer 20181

Dutch
2014-07-07
Bra och svettig.
foppa99
2012-04-29
stabil, genuin.. men hittar inget som för mig motiverar ett högre betyg än 3

2011-10-09
Ett rättegångsdrama där det händer något. Det är man inte alltför bortskämd med. Regissören har väl varit lite upp och ner genom åren, men här är det då upp.
Rune2000
2010-05-14
En lysande rättegångsdrama där krigets gärningar är inte lika viktiga som konflikten mellan Australiensare och Britter i början av 1900-talet. Filmen fick mig även att tänka på den kända scenen ur "På Heder och Samvete" när det gäller själva slutpoängen.
Bomkia
2007-09-23
Starkt rättegångsdrama med fin verklighetskänsla. Bra skådespelare och ett välskrivet manus. Se den. 4a.
Mysharry
2007-03-15
Såg den för många många år sen, i Australien. Grymt bra, minns jag.
Snah
2004-11-21
Instämmer med Pappenheim: En mycket bra film - en fyra, om än en svag sådan. Politik är smutsigt, krig är smutsigt.
Pappenheim
2004-03-20
Okänd krigsfilm om ett okänt krig, men det gör inte saken sämre. Bra manus, lysande skådespelarinsatser och fin regi. Tajta och väl avvägda scener.. i mitt tycke en perfekt rulle. Påminner faktiskt en del om Kubricks Paths of Glory när jag tänker efter.