3.8

Boyhood

En historia om ett frånskilt par som försöker uppfostra sin unge son. Berättelsen följer pojken i tolv år och skildrar hans relation till sin familj och sina vänner under hans uppväxt.

Originaltitel Boyhood
Regissör Richard Linklater
Manus Richard Linklater
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Ellar Coltrane, Patricia Arquette, Ethan Hawke, Lorelei Linklater, Libby Villari, Marco Perella, Brad Hawkins, Jenni Tooley, Sam Dillon, Zoe Graham, Charlie Sexton, Jamie Howard, Andrew Villarreal, Barbara Chisholm, Richard Robichaux, Jessi Mechler

karlmats
2023-08-02
Vilket makalöst projekt som Linklater har rott i land. En film om livet som inte behöver några extravaganta utsvävningar eller forcerade konflikter. Om hur det är att växa upp, det behöver inte vara svårare än så. Eller det förutsätter väl lite att man kan skriva dialog som Linklater och det är det ju inte många som kan. Coltrane gör det jättebra, att plocka in en sjuåring och följa honom i 12 år måste ju vara en otrolig chansning men i slutändan är det bara att sitta och njuta och trots filmens längd blir jag aldrig uttråkad. Härlig musik är det också och jag gillar hur Linklater ansträngt sig för att göra varje del till ett litet tidsdokument utöver karaktärernas vanliga interaktion med varandra. Det är inte ofta jag får säga det här men det glädjer mig lika mycket varje gång: Full pott!
ASSFACE
2021-02-17
Trevlig film, som aldrig blir seg. Patricia Arquette och Ethan Hawks karaktärer är sympatiska.
Qhorinhalfhand
2019-07-21
Lyckades ganska bra att hålla mitt intresse filmen igenom, men slutet var för mig en besvikelse och huvudpersonens skådespelarinsats blev lite tradig. För övrigt bra drama och bikaraktärer, det som drar upp betyget ytterligare är att det är ett intrssant koncept.
stgurgel
2018-12-19
Just the slow useless happening of life going by
2018-12-06
Var ett par år sedan jag såg den här filmen. Jag tyckte inte om den så otroligt överskattade. För mig var den bara seg och tråkig så nej!!!
heftigahector
2018-10-31
alltså ja konceptet är lite kul-underhållningsvärde men filmen är ju urkass och tråkig tradig, vanlig----ett ton för mycket "man med skäggstubb och gitarr romantik" och oasis vibes. dom campar OCH SÅNT. skildringen av mamman är rätt fin dock. men sen undrar jag varför alla män är såna djäkla svin i denna film??? äre så det är i verkligheten? jo kanske,,, sicken sorg!
hardcore
2018-07-15
Intressant ide. Skildra ett barnskådis i tolv år. Bra handling som egentligen skulle kunnat handla om vem som helst. Men man ser inte en film som handlar om vem som helst för då blir det i regel ointressant vilket filmen ibland kan vara. Grabben är likaså. Jag tycker han ju äldre han blir blir tråkigare och mer ointressant.
best_jeppe
2018-07-09
Den var aldrig direkt tråkig men den kändes på något sätt lite ryckig också vilket inte är så konstigt. Filmen var väldigt lågmäld och saknade en viss intensitet. Blir en svag 4a i slutändan då det är ett intressant (och tålmodigt) koncept.
InzZzomnia
2017-09-17
Längesen jag såg en nästan tre timmar lång film och inte en gång tittade på klockan eller tyckte den blev långsam och dessutom önskade att den varit längre när den väl slutade. Kan inte bli annat än 5, gillar den skarpt.
annri9
2017-06-23
Jag sätter sällan en 5-a men denna filmen som ändå var så lång, tyckte jag var en riktigt bra film. Men blir förstås allra bäst att se på bio.